Annons

Startup i Piteå hoppas lösa returproblemet med ny tjänst Håkan Johansson, medgrundare och VD

Startup i Piteå hoppas lösa returproblemet med ny tjänst

2016-03-09 09:49

Svenska Reclaimit lanserar en helt ny returhanteringstjänst som ska låta kunderna sköta sina returer dygnet runt.

Som vi alla vet är returer ett problem eller snarare en naturlig del av e-handeln som man behöver hantera. Det kan dock bli ett problem om man inte har en smidig lösning på returerna som kommer in.

Reclaimit, baserat i Piteå och Halmstad, är ett företag som endast ser ut att jobba med e-handelsreturer. De har referenskunder som CDON, NetOnNet, MediaMarkt, Teknikmagasinet med flera och företaget omsatte runt 7 miljoner kronor förra året.

"Tidsödande processer med dyra ledtider"

Nu meddelar Reclaimit att man lanserar en ny automatiserad tjänst för att hjälpa e-handlarna att ta hand om returhanteringen.

Annons
Annons
- Kraven från konsumenterna ökar, men många e-handlare sitter fortfarande i manuella tidsödande processer med långa dyra ledtider för dessa ärenden. Vår tjänst löser det problemet, säger Håkan Johansson, VD på Reclaimit.

Den nya tjänsten ska fungera genom en "självhjälps-checkout" där kunden registrerar sin retur och får en fraktsedel. När produkten kommer tillbaka till lagret ska återbetalningen ske automatiskt.

Konsumenten kan samtidigt följa hela returprocessen via nätet. Reclaimit ska hantera returer, byten, reklamationer och ångerköp.

- Eftersom konsumenterna kan hantera sina returärenden dygnet runt och automatiskt få fraktsedlar och notiser så blir det en bättre returhanteringsupplevelse vilket skapar lojalitet, säger Jörgen Dernbrant, marknadschef på Reclamit.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem