Annons

Startup i Piteå hoppas lösa returproblemet med ny tjänst Håkan Johansson, medgrundare och VD

Startup i Piteå hoppas lösa returproblemet med ny tjänst

2016-03-09 09:49

Svenska Reclaimit lanserar en helt ny returhanteringstjänst som ska låta kunderna sköta sina returer dygnet runt.

Som vi alla vet är returer ett problem eller snarare en naturlig del av e-handeln som man behöver hantera. Det kan dock bli ett problem om man inte har en smidig lösning på returerna som kommer in.

Reclaimit, baserat i Piteå och Halmstad, är ett företag som endast ser ut att jobba med e-handelsreturer. De har referenskunder som CDON, NetOnNet, MediaMarkt, Teknikmagasinet med flera och företaget omsatte runt 7 miljoner kronor förra året.

"Tidsödande processer med dyra ledtider"

Nu meddelar Reclaimit att man lanserar en ny automatiserad tjänst för att hjälpa e-handlarna att ta hand om returhanteringen.

Annons
Annons
- Kraven från konsumenterna ökar, men många e-handlare sitter fortfarande i manuella tidsödande processer med långa dyra ledtider för dessa ärenden. Vår tjänst löser det problemet, säger Håkan Johansson, VD på Reclaimit.

Den nya tjänsten ska fungera genom en "självhjälps-checkout" där kunden registrerar sin retur och får en fraktsedel. När produkten kommer tillbaka till lagret ska återbetalningen ske automatiskt.

Konsumenten kan samtidigt följa hela returprocessen via nätet. Reclaimit ska hantera returer, byten, reklamationer och ångerköp.

- Eftersom konsumenterna kan hantera sina returärenden dygnet runt och automatiskt få fraktsedlar och notiser så blir det en bättre returhanteringsupplevelse vilket skapar lojalitet, säger Jörgen Dernbrant, marknadschef på Reclamit.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

I dag: Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

E-handlarens ambition att möta kunderna verkar ha fallit väl ut.

Annons
Annons
Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Det är bara strax över två veckor kvar till den stora dagen B, som i Biljettsläpp för Emeet Göteborg.

Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt

Färre än hälften av de som har en Amazon Dash Button hemma har använt den, enligt en ny undersökning.

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Med Fyndiq Refurb ska det bli enklare att bli av med demoexemplar, returnerade produkter, eller produkter som saknar originalförpackning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PTS tar fram cookie-hjälp:

PTS tar fram cookie-hjälp: "Vill öka medvetenheten"

Post- och telestyrelsen vill förbättra användandet av cookies genom allmänna råd snarare än genom beslut mot enskilda webbplatser.

 Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Svenskarna blir allt mer frekventa nätshoppare och i maj handlade nästan 70 procent av alla svenskar online.

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Skincity kompletterar sitt populära hudtest med så kallade pop up-tester som är anpassade efter olika säsonger.

Annons
Annons
Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

E-handlaren gick från en omsättning på 2,5 miljoner till 26,2 miljoner kronor på ett år men blöder fortfarande pengar.

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

Brevleverantören MailChimp öppnade en egen e-handel. 

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Köp- och säljsajten rullar ut en meddelandetjänst för alla på plattformen.

Brexit kan försvåra Amazons expansion i Storbritannien

Dyrare arbetskraft och sämre villkor för gränsöverskridande e-handel är några av de saker som kan sakta ner Amazons expansionsplaner i Storbritannien.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem