Annons

Startup i Piteå hoppas lösa returproblemet med ny tjänst Håkan Johansson, medgrundare och VD

Startup i Piteå hoppas lösa returproblemet med ny tjänst

2016-03-09 09:49

Svenska Reclaimit lanserar en helt ny returhanteringstjänst som ska låta kunderna sköta sina returer dygnet runt.

Som vi alla vet är returer ett problem eller snarare en naturlig del av e-handeln som man behöver hantera. Det kan dock bli ett problem om man inte har en smidig lösning på returerna som kommer in.

Reclaimit, baserat i Piteå och Halmstad, är ett företag som endast ser ut att jobba med e-handelsreturer. De har referenskunder som CDON, NetOnNet, MediaMarkt, Teknikmagasinet med flera och företaget omsatte runt 7 miljoner kronor förra året.

"Tidsödande processer med dyra ledtider"

Nu meddelar Reclaimit att man lanserar en ny automatiserad tjänst för att hjälpa e-handlarna att ta hand om returhanteringen.

Annons
Annons
- Kraven från konsumenterna ökar, men många e-handlare sitter fortfarande i manuella tidsödande processer med långa dyra ledtider för dessa ärenden. Vår tjänst löser det problemet, säger Håkan Johansson, VD på Reclaimit.

Den nya tjänsten ska fungera genom en "självhjälps-checkout" där kunden registrerar sin retur och får en fraktsedel. När produkten kommer tillbaka till lagret ska återbetalningen ske automatiskt.

Konsumenten kan samtidigt följa hela returprocessen via nätet. Reclaimit ska hantera returer, byten, reklamationer och ångerköp.

- Eftersom konsumenterna kan hantera sina returärenden dygnet runt och automatiskt få fraktsedlar och notiser så blir det en bättre returhanteringsupplevelse vilket skapar lojalitet, säger Jörgen Dernbrant, marknadschef på Reclamit.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Redo för säljtopp:

Redo för säljtopp: "Siktar på största rean någonsin"

För de här e-handlarna innebär bokrean en av årets bästa säsonger.

Annons
Annons

Sverige i topp när norrmännen e-handlar utomlands

6 av 10 norrmän gjorde sitt senaste e-handelsköp från utlandet.

E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar <nobr>e-handeln</nobr> med service

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar e-handeln med service

Med snabb miljonomsättning i ryggen gör man nu sitt första uppköp.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Under 2017 ska iDeal Of Sweden inta två länder i månaden.

PostNord-krisen: Damberg frågas ut i näringsutskottet

Utskottets vice ordförande undrar vad regeringen tänker göra för att rädda företagets fortsatta existens.

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Annons
Annons
PostNord: Svensk <nobr>e-handel</nobr> växte med 16 procent

PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

Nästa generations lagerrobotar ska utvecklas vid Örebro Universitet.

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Företaget testar sig fram, enligt kommunikationschefen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem