Startup-produkter skall få vingar med nya Launchpad

E-handelsjätten Amazon ska nu hjälpa startups och crowdfunding-produkter att nå ut på marknaden.

I mars lanserade Amazon en ny sektion på sin sajt för exklusiva produkter som endast skulle finnas tillgängliga hos dem. Det handlade bland annat om produkter som kommit ifrån crowdfundingsajten Kickstarter.

Nu tar man sin satsning på dessa produkter till en helt ny nivå. Amazon lanserar nämligen Amazon Launchpad som ska hjälpa startup-företag att nå ut globalt med sina nya innovativa produkter.

Annons
Annons

Amazon Launchpad skall samarbeta med riskkapitalbolag och crowdfunding-plattformar som till exempel Indiegogo. Kickstarter ska dock inte vara en officiell partner.

- Jag ser fram emot att se hur detta unika samarbete gör det möjligt för nystartade företag att accelerera sin tillväxt och dela sina innovativa produkter med världen, säger Slava Rubin, medgrundare och VD på Indiegogo.

Tanken är att framgångsrika produkter på dessa plattformar direkt kan få tillgång till Amazons distributionsnätverk och globala kundbas.

Amazon säger att det är minst lika svårt att få ut produkterna på marknaden som det är att bygga dem. Ett steg man nu ska kunna hoppa över med hjälp av Launchpad.

E-handelsjätten lovar även att bjuda på verktyg för att marknadsföra produkterna samt en egen butikssida på Amazon Launchpad store. Andreessen Horowitz, Y Combinator, och Indiegogo ska vara några av de som finansierat de över 200 produkter som finns tillgängliga vid lanseringen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!