Ståuppkomik skall locka fler tittare till Netflix

Netflix visade upp en god tillväxt under årets andra kvartal. Den amerikanska streamingtjänsten ökade sina intäkter med 26 procent hemma i USA och internationellt ökade man med hela 155 procent jämfört med samma period förra året. Däremot lockade man inte så många nya abonnenter som man hade hoppats.

Under årets andra kvartal redovisar Netflix en omsättning på 1,07 miljarder dollar, ett resultat som ligger helt i linje med analytikers förväntningar. Under samma period visar streamingtjänsten upp ett nettoresultat på 29 miljoner dollar, en ökning från förra året då den siffran stannade på 6 miljoner dollar.

Även resultatet per aktie var något högre än väntat och landade på 0,49 dollar, en ökning från 0,11 dollar per aktie för ett år sedan. Trots det sjönk Netflix aktie med 6,7 procent på börsen en timme efter att man tillkännagivit sitt resultat för andra kvartalet.

Annons

Under andra kvartalet lockade Netflix 630 000 nya kunder hemma i USA, något som ger dem totalt 29,8 miljoner inhemska och 8 miljoner internationella abonnenter. Det var något färre än vad man hade hoppats på och även analytiker hade väntat sig en större ökning med tanke på att Netflix under den här perioden lanserat flera av sina egenproducerade serier.

Ska producera dokumentärer och stand-up

Men även om Netflix egenproducerade serier inte lockat så många nya abonnenter som man hoppats på så verkar de ändå gå hem. I förra veckan var streamingtjänstens serier nominerade till sammanlagt 14 Emmy Awards, bland annat Kevin Spacey som spelar huvudrollen i House of Cards.

Och man verkar vara fast beslutsam över att egenproducerat är den rätta vägen att gå, man säger sig också ha större ambitioner än bara serier som House of Cards och Arrested Development. Nu har man även planer på att producera egna dokumentärer, komediserier, och stand-up.

– Förutom serier kommer vi att utöka vårt egenproducerade material med dokumentärer och stand-up. Netflix har blivit en given destination för fans till dessa mycket älskade och ofta under-distribuerade genrer, säger Ted Sarandos, innehållschef på Netflix.

Källor: BI, Mashable, TheVerge

Annons