Stavade namnet fel – paketet lämnades inte ut

"Jag trodde att det var ett skämt".

För att ett utlämningsställe ska dela ut ett paket måste namnet som står på paketet vara detsamma som på mottagarens legitimation. Det går alltså inte att exempelvis skriva "Lasse" när man lägger sin e-handelsbeställning, om det sedan står "Lars" på ens legitimation. Samma sak gäller om man stavar mottagarens namn fel, och paket som är adresserade direkt till barn lämnas inte ut om de saknar legitimation. 

En nödvändig säkerhetsåtgärd, enligt till exempel PostNord. Onödigt nitiskt, anser en del mottagare.

Annons

LÄS ÄVEN: PostNords krav: Samma namn på paket och legitimation

"Barbro" blev "Barbron"

När paket inte kan delas ut som planerat, riskerar det dock att leda till missnöje hos den som skulle ha tagit emot det, vilket tidigare har tagits upp här på Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Debatt: Ge makten till kunden!

Och nu har problemet blossat upp på nytt. I en artikel i Aftonbladet berättar nämligen en upprörd kvinna att paketet hon hade skickat till sin vän Barbro, inte kunde hämtas ut eftersom hon istället råkade skriva “Barbron”.

- Jag trodde att det var ett skämt, jag trodde inte att det var på riktigt. Det är så sjukt, det är så löjligt, säger kvinnan till Aftonbladet.

Ett sätt att undvika bedrägerier

Namnmissen hade enligt artikeln gått att lösa, men bara mot en administrationsavgift på 225 kronor. Från PostNords sida vidhåller man att namnregeln har med säkerhet att göra.

– Regeln är att det måste stå exakt likadant på legitimationen som på försändelsen för att man ska kunna ta ut försändelsen. Ibland verkar det väldigt stelbent, men det är en säkerhetsåtgärd. Det bottnar i att många bedrägeriförsök går till på det här sättet, säger Anne Jiremar, kommunikatör på PostNord till Aftonbladet.

Annons
Annons