Annons

Stavade namnet fel - paketet lämnades inte ut Vad står det egentligen på legitimationen?

Stavade namnet fel - paketet lämnades inte ut

2018-03-21 09:42

"Jag trodde att det var ett skämt".

För att ett utlämningsställe ska dela ut ett paket måste namnet som står på paketet vara detsamma som på mottagarens legitimation. Det går alltså inte att exempelvis skriva "Lasse" när man lägger sin e-handelsbeställning, om det sedan står "Lars" på ens legitimation. Samma sak gäller om man stavar mottagarens namn fel, och paket som är adresserade direkt till barn lämnas inte ut om de saknar legitimation. 

En nödvändig säkerhetsåtgärd, enligt till exempel PostNord. Onödigt nitiskt, anser en del mottagare.

LÄS ÄVEN: PostNords krav: Samma namn på paket och legitimation

"Barbro" blev "Barbron"

När paket inte kan delas ut som planerat, riskerar det dock att leda till missnöje hos den som skulle ha tagit emot det, vilket tidigare har tagits upp här på Ehandel.se.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Debatt: Ge makten till kunden!

Och nu har problemet blossat upp på nytt. I en artikel i Aftonbladet berättar nämligen en upprörd kvinna att paketet hon hade skickat till sin vän Barbro, inte kunde hämtas ut eftersom hon istället råkade skriva “Barbron”.

- Jag trodde att det var ett skämt, jag trodde inte att det var på riktigt. Det är så sjukt, det är så löjligt, säger kvinnan till Aftonbladet.

Ett sätt att undvika bedrägerier

Namnmissen hade enligt artikeln gått att lösa, men bara mot en administrationsavgift på 225 kronor. Från PostNords sida vidhåller man att namnregeln har med säkerhet att göra.

– Regeln är att det måste stå exakt likadant på legitimationen som på försändelsen för att man ska kunna ta ut försändelsen. Ibland verkar det väldigt stelbent, men det är en säkerhetsåtgärd. Det bottnar i att många bedrägeriförsök går till på det här sättet, säger Anne Jiremar, kommunikatör på PostNord till Aftonbladet.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta