Stayhard utsågs till årets Digitala Gasell igen

E-handelsföretaget Stayhard.se fortsätter att växa och fick för andra året i rad ta emot det åtråvärda priset, årets Digitala Gasell 2013. Dessutom utsågs man för tredje året i rad till Gasellföretag, ett av de snabbast växande företagen i Sverige av Dagens Industri.

I veckan utsåg affärstidningen Dagens Industri för fjortonde året i rad Sveriges snabbväxande Gasellföretag. För tredje året i följd var Stayhard en av dessa, och företaget fick dessutom ta emot pris för årets Digitala Gasell för andra året i rad.

David Mothander, Nordisk Policychef på Google, delade ut priset med följande långa motivering:

Annons

”Dessa entreprenörer såg en efterfrågan på mode riktat till män. Lösningen var enkel - digitalt fokus på användarupplevelsen. På bara 6 år har de gått från ett kontor på 15 kvadratmeter i föräldrahemmet till att under 2012 bryta 100-miljonersvallen och med försäljning på över 28 marknader. Samtidigt har de breddat verksamheten från online till fysiska showrooms och synlighet i traditionella kanaler. De har gått från online till att inkludera offline, det vill säga till no-line. De har greppat Internet. Det kanske något oortodoxa beslutet att tilldela dem det digitala gasell priset för andra året i rad understryker att digitalisering inte innebär att uppfinna hjulet på nytt varje år, utan att fortsatt utveckla sin affär där användarna finns”.

Ska fortsätta växa

Sedan 2009 har Stayhard ökat sin omsättning med 243 procent. Under 2012 omsatte företaget 100 miljoner kronor och ökade sin omsättning med omkring 20 procent. Något man så klart är väldigt nöjda med, precis som man är över utmärkelsen.

– Det är fantastiskt roligt att vi för andra året i rad får ta emot priset för årets Digitala Gasell. Att skapa tillväxt med lönsamhet har alltid varit en av Stayhards stora drivkrafter och det är roligt att vi blir prisbelönta för att vi lyckas med det, säger StayhardsVD och ägare, Joakim Naumburg.

Och man har inga planer på att slå sig till ro. E-handlaren har fortsatt att bredda sitt produktutbud och under det senaste året har en stor mängd nya varumärken tillkommit i sortimentet. Företaget har också vidgat sin produktbredd genom att under hösten 2013 lansera ett groomingsortiment.

– Att på några år utveckla bolaget från starten i källaren till att idag omsätta 100 miljoner kronor har varit en fantastisk resa. Vi har lyckats inta en gynnsam position på marknaden och ser mycket positivt på Stayhards utveckling de kommande åren. Vi ser stor potential att fortsätta växa inom vårt segment och har etablerat en plattform för att hantera väsentligt större volymer. Resan hittills har varit fantastisk, men det är nu det börjar, säger Joakim Naumburg.

Källa: Press

Annons

Annons