Stenströms går all-in på nätet – öppnar B2C-handel

"En allt annat än en självklar resa".

I höstas kunde vi berätta att skjorttillverkaren Stenströms var mitt uppe i en digital omdaning. Som ett resultat av detta öppnade företaget bland annat en efterlängtad B2B-handel på nätet.

LÄS ÄVEN: Stenströms startar e-handel efter 119 år i modebranschen

Annons
Annons

Fokus på användarupplevelsen

Nu har företaget tagit nästa steg i den riktningen och öppnat e-handel även för privatpersoner - Stenstroms.com. Den slog upp portarna den 1 mars och i utvecklingen av sajten har Stenströms haft ett stort fokus på användarupplevelsen.

Leverantören Avensia kallar konceptet för SCOPE och det är samma teknik som bland annat Lyko använt sig av för att göra sajten riktigt snabb.

LÄS ÄVEN: Hemligheten bakom Lykos nya turbosnabba e-handel

"Visste att det var en nödvändighet"

Men att ge sig in i e-handelsvärlden har inte varit något självklart för Stenströms.

- Med värderingar och varumärkesassociationer starkt förknippade med arv och traditioner är en digital transformation allt annat än en självklar resa. Stenströms visste att det var en nödvändighet att flytta affären dit kunden finns - till digitala plattformar. Att ta sig dit var däremot en utmaning som krävde nya system men framförallt att hela organisationen adapterade med nya kompetenser, prioriteringar och processer, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!