Stilindex: ”E-handeln ökar mycket i procent men ganska lite i kronor”

Skor backar med nära 20 procent.

Svensk Handels Stilindex, som mäter utvecklingen inom modehandeln, har återvänt till e-handeln. Tidigare slutade man att mäta e-handeln eftersom underlaget var för dåligt - indexet mäter främst fysiska butiker - men nu har man alltså återvänt.

- Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Annons

E-handelsutvecklingen som rapporteras bör alltså kopplas ihop till fysiska butiker och deras e-handelssatsningar. Detta är dock förstås fortfarande intressant och Stilindex för mars månad visar på en övergripande kylig inledning på vårförsäljningen. E-handeln växer dock snabbt men tydligen ifrån låga nivåer.

"En kylig start på vårförsäljningen"

Branschen som helhet ska backa med 4,5 procent inom klädkategorin och sämst gick det för skoförsäljningen som minskade med nära 20 procent, jämfört med mars förra året.

- Vi kan se att e-handeln ökar mycket i procent men ganska lite i kronor. Och även om e-handeln bättrade på försäljningsutfallet i mars något blev det en kylig start på vårförsäljningen, inte minst för skohandelns del, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

När Stilindex räknar ihop första kvartalet 2018, inklusive butikernas online-försäljning, så ser det inte mycket bättre ut. Kläder backar med nästan 6 procent och skor backar över 12 procent, jämfört med i fjol.

"En dyster läsning"

Mikael Sandström är dock positiv inför april månad, som ser ut att kunna vända utvecklingen.

- Utfallet är en dyster läsning för modeföretagen. Med detta sagt törs jag dock sticka ut hakan och påstå att april kommer att visa positiva siffror med en försäljningsdag mer, svaga jämförelsesiffror från 2017 och ett vårväder som åtminstone för stunden värmer modebutikerna. Kort sagt, allt som gjorde mars till en trist historia kan göra april till en solskenshistoria, avslutar Mikael Sandström.

Anledningar till den negativa utvecklingen tillskrivs som vanligt vädret men även påskens placering samt en ganska stark jämförelsemånad, då mars förra året gick mycket bättre för modeföretagen.

Annons
Annons