Annons

Stor e-handlare inför avgift för IE7-användare

Stor e-handlare inför avgift för IE7-användare

2012-06-14 09:41

Det är förmodligen många e-handlare som slitit sig i håret för att en sida renderar annorlunda i Internet Explorer 7 (IE7) än andra webbläsare. Ett problem som ofta leder till att onödig tid ödslas på att se till att nätbutiken ser likadan ut även i IE7. En australiensisk e-handlare har nu löst detta problem, eller i alla fall täckt kostnaderna för tiden det tar.

Det är en av Australiens största e-handlare, Kogan.com, som infört en speciell skatt för de som använder IE7. De kunder som kommer till deras nätbutik, med IE7, möts av ett fönster som förklarar att en avgift på 6,8 procent kommer att tas ut om de handlar via nuvarande webbbläsare:

Detta är givetvis lite av ett PR-stunt men de skojar inte utan i kassan får du en avgift på 6,8 procent om du handlar med IE7:

För att slippa betala denna avgift rekommenderar Kogan att istället använda en bättre webbläsare som Chrome, Firefox, Safari eller Opera. De nämner även nyare versioner av Internet Explorer men detta lyfts inte lika tydligt.

"This will help us increase our efficiency, help keep prices for all smart shoppers down, and hopefully help eradicate the world of the pain in the rear that is IE7!"

Det första vi tänker är givetvis om någon faktiskt kommer att betala denna skatt. Detta är även något som efterfrågas i kommentarerna på Kogans blogg, att de delger statistik på detta framöver.

En annorlunda metod för att möta problemet med åldrande webbläsare är det i alla fall. Det verkar dock som att de med IE6 kommer undan skatten, enligt kommentarer, och detta är förmodligen något de bör fixa. En dubbelt så hög skatt för de med IE6 kanske vore något?

 

Källa: kogan
via @klarnafredrik

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Per Nilsson
2012-06-14 10:10

Idiotiskt.

Hur fan tänkte de där egentligen?

Andreas
2012-06-14 11:02

Smart PR-trick. Dock gillar ju inte Microsoft detta alls!

Funderar att införa extra avgift för mac-användare! =)

Per Nilsson
2012-06-14 11:39

Smart?

Det är precis lika korkat som när Brandos inte ville att sverigedemokrater skulle handla hos dem.

Man ska aldrig, aldrig och åter aldrig blanda ihop politik, egna åsikter och personliga tycken i sin affärsverksamhet.

Sleavely
2012-06-14 11:50

@Per:
Det är väl inte orimligare än att man tar betalt för administrativt arbete såsom fakturering, frakt, returer eller outhämtad försändelse?

Att åka förstaklass med SJ kostar extra. På Kogan.com gör de tvärtom; hur är det korkat?

Thomas THL
2012-06-14 11:58

Smart! PR-jippot har ju nått ända till Sverige! Hur stort blev inte det här i Australien?

Per Nilsson
2012-06-14 12:15

Ja, det är verkligen begåvat och smart att belägga en extra avgift på de kunder som använder en version av en webbläsare...

Hur tänker du nu när du jämför det med en aviavgift eller en förstaklassbiljett?

Per Nilsson
2012-06-14 12:18

Ja, det var ju en genialt PR-trick eftersom det har nått ända till Sverige...

Alla nyheter som når Sverige är smarta pr-trick då eller?

Ungefär lika begåvat som att @sweden skrev osmakliga judeskämt som uppmärksammades i USA. Var det också ett bra "pr-trick" för Sverige?

Sleavely
2012-06-14 12:31

Jag tänker att vill man åka flott får man vanligtvis betala extra, medan Kogan.com tvingar kunden att åka flott för att SLIPPA betala extra :)

eliasca
2012-06-14 14:08

@Per, det är väl jättebra att någon försöker driva samhället framåt och få folk att installera vettiga, SÄKRARE, webbläsare? Du gynnas ju av det, men de tar risken att ev förlora en del köp. Samtidigt tror jag de får igen de köpen med tanke på all trafik som just nu drivs till sajten.

eliasca
2012-06-14 14:11

Tror f.ö. att ingen blir speciellt förolämpad av detta, inte ens Microsoft. De driver ju själva sajten http://www.ie6countdown.com/ där de uppmanar folk att sluta använda ie6.

Per Nilsson
2012-06-14 15:29

Det är inte ett e-handelsbolags uppgift att informera folk om säkerheten kring IE7.

Om det nu är så bra och fantastiskt så kan ju själva implementera detta i era alt. era kunders e-butiker?

Återkom när ni har gjort denna fantastiska samhällsinsats...

Thomas THL
2012-06-14 15:49

Wow Per, du gick verkligen igång på det här. :)

Hur många har inte gått till kogan.com för att kolla in straffavgiften och slutat med en order?
Om inte annat blivit medvetna om kogan.com.

Stats jag hittade på nätet säger att ca 1,5% använder IE7.

Jämföra med @sweden är ju spot on verkligen, en ung rödvinsnäsa utan verklighetsförankring...

Per Nilsson
2012-06-14 16:03

Nä, jag bryr mig inte det minsta om saken i sig. Det jag alltid blir fascinerad över är att nästan alla unisont och enstämmigt hyllar och välkomnar precis allt som publiceras.

Det spelar ingen roll om det är en nyhet om ett företag som säljer hörlurar till överpriser eller ett bolag som beskattar sina kunder för att de använder IE7.

Rubbat att beskatta folk som använder IE7, men eftersom flertalet av er tycker att det är en briljant idé så förmodar jag att ni alla kommer att implementera något liknande i era egna butiker. Varför inte en straffskatt på alla som använder Windows 2000 också när vi ändå håller på?

Vi som företagare ska inte bestämma vad folk ska använda för operativsystem, webbläsarversion eller vilken färg på skorna folk ska ha.

Jag tog jämförelsen med @sweden eftersom det påstods att om en nyhet når ända till Sverige så är det tydligen något häpnadsväckande.

Björn
2012-06-14 16:13

Fantastiskt bra! och samtidigt ett bra PR-trick som nog gett dom mycket extra ordrar. Och som svar till Per ovan så svarar jag nej på att göra det själv för man vinner aldrig på att härma andra och gå i deras spår. Stora grejen med PR-trick är att man är först..

Per Nilsson
2012-06-14 16:22

Nej, det är otroligt nydanande och innovativt att ha en beskattning på IE7, du kanske kan införa en skatt på IE5 till IE6? Dessa briljanta "pr-trick" är fortfarande lediga.

Återkom när du har implementerat detta.

nmn
2012-06-14 17:58

Per, är det inte dags att erkänna att du kör IE7 ?

Tob
2012-06-14 18:03

Men lugna ner sig lite? Anledningen till att man inte vill att sina kunder ska använda IE7 är för att det kostar att hålla på att anpassa sin ehandel till gamla webbläsare som inte följer standarder och följer med i utvecklingen.

Det ÄR negativt att dina kunder använder IE7. De får en sämre upplevelse rent generellt, bland annat när det gäller laddningstider. Laddningstider spelar roll på antal avslut man får i slutändan, speciellt för de lite större butikerna på nätet (som den man refererat till i artikeln).

Är det rätt för en butik att ta ut en "skatt" för detta? Det vettesjutton om jag tycker. Men UTAN sådana här initiativ som praktiskt taget tvingar besökare med äldre versioner av Internet Explorer 6, 7 (och 8) att uppgradera eller byta webbläsare så kommer vi stå där 2020 och fortfarande leva kvar med CSS 2.1 och inte kunna erbjuda kunderna den upplevelse de borde få om de bara hade tagit sig 2 minuter och uppgradera sin webbläsare till en som klarar av de nya standarderna.

För all del, använd Windows 2000 om du vill, se bara till att installera Chrome så är jag glad ;-)

Sleavely
2012-06-14 19:07

Per, kan det inte vara så att det är olika personer som hyllar olika nyheter? Jag kommenterar till exempel ganska sällan.

Jag håller dock med några av de tidigare kommentarerna om att det kan vara missvisande att kalla det för skatt. Men att ta betalt för extraarbete är inget nytt; både pizzabagare och Posten gör det.

Per Nilsson
2012-06-14 19:25

6,50 % av mina besökare i år använder IE7.

Det skapar inget merjobb för mig. Det är inget negativt för mig. Jag har inte lagt ner en sekund på att anpassa mina sidor till olika versioner av webbläsare. Det behövs helt sonika inte.

Puckat av Kogan att sätta sig på höga hästar och tvinga folk använda en annan version. Eftersom ni tycker att det är så bra så hoppas jag verkligen att ni också har slagit er in på den vägen, vägen att "hjälpa" folk med att välja andra versioner.

Bortse från "pr-värdet" och hjälpa nu Kogan i kampen mot alla IE7-användare. För det var väl det som det handlade om, att hjälpa världen att utvecklas?

Ser fram emot länkarna här så att vi alla kan ta del av era världsförbättrande åtgärder.

put your money where your mouth is så att säga.

Per Nilsson
2012-06-14 20:33

Kan tillägga att hela 65 personer har använt IE6 för att surfa in på min sida och en person har använt IE5.

Vad ska vi göra med dessa?

GregerA
2012-06-14 21:34

IE6 = 13% tillägg
IE5 = 50% tillägg och endast förskottsbetalning
;-)

Enligt principen "all publicitet är bra publicitet" så bör Kogan ha vunnit på det här. Visst, några blir sura och handlar någon annanstans - eller inte alls. Men andra blir nyfikna och handlar därifrån istället för någon annanstans.

Men det är en sån grej som får uppmärksamhet under en kort period, och det funkar bara för den som är först.

Sen hade det aldrig gått att kalla det för skatt i Sverige. Det är bara staten som får ta ut skatt. Men det går ju att kalla det avgift istället, så det är ett mindre problem.

En kul grej i alla fall.

Per Nilsson
2012-06-14 22:17

Och hur gör vi om de med IE6 råkar ha röda skor, gilla Elvis och röstar på KD?

Parvelito
2012-06-15 00:04

Rent reklammässigt har de ju lyckats med detta, men tänket ställer jag inte upp på. Är det nu så jobbigt att vara lite bakåtkompatibel så får man väl strunta i att vara det, och istället berätta för kunden att man bör använda en mer modern programvara.

Det är också ett bra avskräckande exempel på vad som händer om tekniker får styra affärsprocesser. Då börjar man använda tekniken för att diskriminera vissa kunder, istället för att använda tekniken för att möjliggöra för fler att handla. Det är ju knappast syftet när man en gång började med ehandel.

Per Nilsson
2012-06-15 08:03

Mycket mycket bra skrivet Berra!

webfumedia
2012-06-15 11:00

98% av mina kunder (och min inkomst) kommer från användare med webbläsare bättre än IE7. Alltså lägger jag 98% av min tid på dessa.

Per Nilsson
2012-06-15 11:10

Jag lägger 100 procent av min tid på alla mina kunder oavsett vad de har för skofärg, politisk åsikt eller webbläsarversion.

Andreas
2012-06-15 12:44

Här strids det för fulla muggar, farligt med en Pär som har knivar så de räcker till hela Kinas armé bara...

Hursom, idag ringde en framtia kund som påstod att vår filtrering ej fungerade på sidan. Fick hjärtan i halsgropen, men orsaken var enkel. Han körde en gammal webbläsare via hans arbete.

Avhjälptes med att jag skickade en lista på mail istället.

Dock tycker jag fortfarande detta var ett bra PR-trick. Det han förlorade i kunder vann han mångfallt på alla nya personer som fick upp ögona för denna butik.

Per Nilsson
2012-06-15 12:55

Så ni är alltså helt säkra på att de har fått fler kunder i om med detta idiot-trick?

Dela gärna med er av statistiken som ni sitter på.

Eller vänta nu, är det så att ni gissar hej vilt och antar en massa saker?

Andreas
2012-06-15 12:57

Jag gissar helvilt.

Dock tror jag att vid it och ekonomikretsar är denna nyhet rätt stor, medan den vanliga användaren knappast ens förstår varför de kostar mer.

Är oftast de som brukar stå för användningen från äldre burkar.

Är väl inte fel att gissa, bara man kan motivera sin gissning eller hur?

Per Nilsson
2012-06-15 13:10

Det är helt okej att gissa och anta, men då ska man vara tydlig med att man just bara gissar och antar...

Det är ju inte så att det står i klartext i kommentarerna ovan att det är spekulationer och vilda gissningar...

Per Nilsson
2012-06-15 13:13

Hur går det för andra världsförbättrare då, har ni implementerat en straffavgift i era butiker nu?

Vi ville väl främja utvecklingen, eller hur var det?


(hur man nu kan främja utvecklingen genom detta...)

Andreas
2012-06-15 13:28

Pär

90% av kommentarerna här på ehandelsforumet är gissningar och antagningar.

Tror man själv måst avgöra från kontexten om det är ren fakta eller en kvalificerad gissning.

Till ren fakta hör även att man lämnar en källa. Och då skall källan helst även vara tillförlitlig till 100%, dvs en vetenskaplig skrift.

Per Nilsson
2012-06-15 13:44

Anders

Ja, men då ska man vara tydlig med att det är en teori och inte en vedertagen sanning.

//Per (Anders, lägg märke till att jag stavar med e och inte ä)

daniel.s
2012-06-15 15:06

Citat från Per: "Det skapar inget merjobb för mig. Det är inget negativt för mig. Jag har inte lagt ner en sekund på att anpassa mina sidor till olika versioner av webbläsare. Det behövs helt sonika inte."

Du använder en standardmall från prestashop, klart du inte behöver lägga ner någon tid på att anpassa sidan.

Att du senare jämför att använda IE7 mot att lyssna på Elvis Presley visar på att du inte riktigt har förstått varför denna beskattning sker. IE7 kostar pengar för företag som ständigt jobbar med sin front-end, vilket man inte direkt kan säga om den helskruvade jämförelsen med en artist?

Per Nilsson
2012-06-15 16:04

Jag måste ha uttryckt mig väldigt otydligt när jag skrev om Elvis. Ber om ursäkt för detta.

Vad jag menar är att ett företag inte har den moraliska rättigheten att bestämma vad folk ska tänkta och tycka. (Det är där jämförelsen med Elvis kommer in, alltså att ett företag lika lite kan tvinga en kund att lyssna på något annat än Elvis som att de ska använda en viss version av en webbläsare).

Hoppas detta förklarar.

I samma andemening kan jag prisa och hylla STANDARDLÖSNINGAR som fungerar perfekt i ur och skur utan handpåläggning.

Varför ska jag lägga tid på att hata och straffa folk för att de använder "fel" version av en webbläsare?

Per Nilsson
2012-06-15 16:08

Nu orkar jag inte förklara självklarheter mer. :-)

Ni som hajar ni hajar, ni som inte gör det, ja ni gör det helt enkelt inte.

Trevlig helg på er :)

Hej!

daniel.s
2012-06-15 16:40

Alla fattar vad du menar men din jämförelse är helt fel ute. Ingen människa väljer IE7 för att dom gillar den, utan på grund av okunskap. Om Elvis hade missgynnat medmänniskor och till viss del dig själv så hade jag köpt det du sagt men detta handlar om att sprida information, inte om att bestämma vad folk ska tycka.

C.Fors
2012-06-15 16:48

Vad händer om man inte kan installera något annat?

På mitt arbete får vi endast ha IE. Anledningen är att vårt gigantiska datasystem som består av många mindre system i ett härligt trassel som används via html. Då får våra internutvecklare endast en plattform att testa på.

Skulle jag handla där på arbetstid skulle denna skatt belasta mig.

flying_c
2012-06-15 17:55

@Per: Är trängselskatt en bra eller dålig lösning? De som orsaker kostnader betalar för dem, ingen annan.

Har du några planer på att anpassa ditt tema för mobiler och tablets?

Per Nilsson
2012-06-15 18:25

Vad har trängselskatt och mina butiker med saken att göra?

IE7 jämförd med bilar in och ur Stockholm samt huruvida mina butiker är anpassade till mobiler och plattor saknar relevans.

Per Nilsson
2012-06-15 18:27

Ser i din profil att du arbetar på Klarna. Är det din privata och personliga åsikt du framför här, eller är det Klarnas?

cropverktyget
2012-06-15 18:16

@Per Din syn på denna fråga är lika föråldrad som IE7, vi har i webbranschen i alla år varit hänsynstagande för alla föråldrade webbläsare och det är i min mening ett föråldrat sett att ta hänsyn till ämnet. Vi har sett det som vår skyldighet att ta ansvar för att alla sidor skall kunna fungera för alla besökare och jag är beredd som formgivare inom webb att säga att Kogan tar det absoluta moderna steget i rätt riktning och vänder på steken en gång för alla och istället ställer kravet på besökaren att faktiskt ha en modern webbläsare för sin egna säkerhet och få den optimala upplevelsen. Jippo eller ej så är Kogan min toppfavorit på nätet i dagsläget.

Det är dags att lämna 90-talets syn på webben och jag skulle vilja se fler större företag och siter våga ta detta steg att ställa kraven på besökaren och på ren svenska skita i att supporta dem som inte håller sig uppdaterade. Frågan är bara vem kommer vara först i Sverige för denna kampanj?

Det sparar oändliga resurser för alla som utvecklar / designar mot webben. Perspektivet är ofantligen mycket större än just din egna webbshop och dess besökare. Samtidigt sorgligt att se att det faktiskt fortfarande sitter folk med IE 5 och IE 6 till och med.

Per Nilsson
2012-06-15 18:33

Jag antar att du också har implementerat världsförbättrande åtgärder på dina egna sajter?

Vad har du för avgifter på de olika versionerna på webbläsare.

Du kanske också har meckat ihop något som måste anpassas till olika webbläsare, eller har du fattat galoppen med att köra välfungerande standardlösningar?

Per Nilsson
2012-06-15 18:36

Nej, nu får ni tjafsa om det här idiottilltaget bäst ni vill.

Kör hårt! :)

Per Nilsson
2012-06-15 18:41

Ska vi tolka det så som att Klarna och Textalk uppmuntrar bestraffning av folk som kör fel version på sina webbläsare?

Sleavely
2012-06-15 20:31

Kan nämna att även jag jobbar för Klarna. De åsikter jag framfört tidigare i tråden har (som vanligt) vart mina egna.

Men; på Klarnas hemsida dyker det i dagsläget upp en notis längst upp på varje sida om man kör IE6 (eller lägre), något vi införde för drygt ett år sedan.

*Återgår till mitt personliga vendetta mot IE7*

Eftersom IE7 är relativt ovanlig (de flesta maskiner bör ha uppgraderat automatiskt till IE8, inklusive företag (pushades som Windows Update)) innebär det alldeles för mycket jobb för mindre företag att underhålla den. Här är 193 anledningar: http://www.gtalbot.org/BrowserBugsSection/MSIE7Bugs/

En annan luring är att om man vill optimera sin sida för mobila enheter kan man inte använda data-URIs (bilder som del av HTML:n) då detta inte stöds av IE7.

*Summa summarum*
Jag gillar inte IE7.

Trevlig helg! :-)

MrTrib
2012-06-16 07:33

Intressant och lite skrämmande att någon kan gå igång på en PR-artikel som du Per. Jag skulle aldrig göra så här själv, men jag gillar att det finns de som vågar göra något okonventionellt. Jag gissar att de vunnit mer än de förlorar på det här tilltaget, och framförallt har en debatt skapats på ett stort problem.

Du skulle själv testa ibland och gå utanför din lilla box med plats för endast "me, myself and I". Det kan vara lite skrämmande att ta till sig lite idéer från andra människor men jag är säker på att även någon så komplett som du skulle lära dig något.

Och på tal om standardlösningar, kör igenom din egen sida på gamla webbläsare så har du också en del konstiga saker. Kanske inget som inte fungerar för att genomföra ett köp, men det ser lustigt ut på sina håll ändå.

MrTrib
2012-06-16 07:33

Intressant och lite skrämmande att någon kan gå igång på en PR-artikel som du Per. Jag gillar att det finns de som vågar göra något okonventionellt och sätta självklarheter åt sidan. Jag gissar att de vunnit mer än de förlorar på det här tilltaget, och framförallt har en debatt skapats på ett stort problem. Men det är klart, bara för att jag tror det och tycker att det är ett bra PR så måste jag ju självklart göra så själv... Du kommer med fler och underliga slutsatser...

Du skulle själv testa att gå utanför din lilla box med plats för endast "me, myself and I". Det kan vara lite skrämmande att ta till sig lite idéer från andra människor men jag är säker på att även någon så komplett som du skulle lära dig något.

Och på tal om "perfekta" standardlösningar, kör igenom din egen sida på gamla webbläsare så har du också en del konstiga saker. Kanske inget som inte fungerar för att genomföra ett köp, men det ser lustigt ut på sina håll ändå.

MrTrib
2012-06-16 07:33

Intressant och lite skrämmande att någon kan gå igång på en PR-artikel som du Per. Jag skulle aldrig göra så här själv, men jag gillar att det finns de som vågar göra något okonventionellt. Jag gissar att de vunnit mer än de förlorar på det här tilltaget, och framförallt har en debatt skapats på ett stort problem.

Du skulle själv testa ibland och gå utanför din lilla box med plats för endast "me, myself and I". Det kan vara lite skrämmande att ta till sig lite idéer från andra människor men jag är säker på att även någon så komplett som du skulle lära dig något.

Och på tal om standardlösningar, kör igenom din egen sida på gamla webbläsare så har du också en del konstiga saker. Kanske inget som inte fungerar för att genomföra ett köp, men det ser lustigt ut på sina håll ändå.

Per Nilsson
2012-06-16 10:40

Det som är mer skrämmande är att anställda på Klarna inte har en susning om hur samhällsekonomi fungerar (läs inlägget om trängselskatten, där frågan ställdes huruvida man bara ska betala för det man använder. Vidareutveckla den funderingen lite...)

Ännu mer skrämmande är att folk är för bestraffning och diskriminering.

Sjukt :-/

Jimmy Öström
2012-06-16 11:36

Oj Oj här har man missat något.

Jag förstår inte att ni andra (som inte förstår vad per skriver) kan tycka det är okej att ta ut en avgift för någon har i7.....Ganska skrämmande tycker jag.

Jag är till 110% med på Pers linje, det spelar ingen roll om kunderna är okunniga att i7 inte är bra. Vi kommer inte kunna ändra detta tänket och att ens försöka göra detta så kommer man skjuta på luft istället för att tjäna pengar.

Nej jag tycker detta är helt otroligt dåligt att göra av ett företag.

Det är som att hävda att det är kundens fel att han inte fått sin vara i tid för "han beställde en svår produkt för oss som handlare att få tåg på).

Eller att alla som har PC och inte MAC ska betala extra för PC är ineffektiv jämfört med MAC.

För er som inte förstår vad jag skriver så är jag till 210% med på Pers linje och anser det är skrämmande att ni "kodare" sätter det jobbiga framför kunder och att tjäna pengar......

Per Nilsson
2012-06-16 11:46

MrTrib

Vad menar du? Har jag trampat dig på en öm tå eller något?

Varför är du så även att gå till angrepp på min butik och mig?

Försök för fan att var lite objektiv och vidsynt i dina inlägg.

Ska du göra detta personligt (igen?!)? Absolut, vi kan göra detta till något personligt om det verkligen är det du vill.

//Per

Per Nilsson
2012-06-16 11:55

Jag blir så otroligt jävla förbannad på folk som inte kan skilja på sak och sak.

cropverktyget
2012-06-16 12:01

Det lustiga är att man ser det som en rättighet att nyttja något föråldrat men samtidigt vill vara modern och få samma upplevelse som alla andra.

Lite som att äga en Volvo 242 och begära att man skall ha fullt fungerande ECC-klimatanläggning, 12 airbags, satellitnavigator och bakvarnare för att moderna bilar har det... skulle vilja se Volvo ta sig tiden att bygga om deras bilar bara för att kunden vill ha samma standard och säkerhet som moderna bilägare!

Per Nilsson
2012-06-16 12:06

Det är väl ingen användare som har begärt något i det här fallet?

Hela idiotupplägget kommer ju från andra sidan.

cropverktyget
2012-06-16 12:36

Möjligtvis inte på din webbshop men har du hand om 2 700 st dagligen kanske du skulle ha en annan syn om saken och tänkt annorlunda och önskat att de som satt på dessa föråldrade läsarna skulle byta, världen är större än vår egen bakgård ibland.

Per Nilsson
2012-06-16 12:55

Menar du att sajten har 2700 besökare som använder IE7 per dag?

Per Nilsson
2012-06-16 13:01

Och då ska man ta till det puckade och idiotiska "pr-tricket" BESTRAFFNING.

Ja herrejösses vilken syn en del har på världen.

"Gör som vi vill annars BESTRAFFAR vi dig"

Per Nilsson
2012-06-16 13:04

Hur går det för dig själv då Neal, har ni börjat implementera bestraffningsåtgärder i era (Textalk) kunders butiker ännu?

cropverktyget
2012-06-16 15:09

Du missar hela poängen med kampanjen...

I rest my case


ps. för din vetskap så ser Textalk till att tillgodose dessa användare så deras system så långt det är möjligt att ge dem en korrekt funktionalitet och upplevelse utan bestraffning ds.

daniel.s
2012-06-16 15:03

Tror att de som ser detta som positivt och roligt har en del kunskap om de problem som plattformen tillför.

@Per. Varför ska alla som tycker detta var något roligt följa med i strömmen? Om du inte har fattat att detta är ett länkbete och inte något annat så är det bara sorgligt. Påhopp av oliktänkande, och nervärderande ord om andra medlemmars jobb visar på att det är du och ingen annan som inte kan skilja sak på sak.

Kan förstå att du har svårt att sätta dig in i hur större företag fungerar och hur mycket pengar som faktiskt rinner iväg på grund av saker som IE7 och liknande men försök se saken ur ett annat perspektiv.

Per Nilsson
2012-06-16 15:22

Nej, jag förstår mycket väl syftet med kampanjen.

Det är fortfarande otroligt puckat av ett e-handelsbolag att axla storebrorsrollen, sätta sig på höga hästar och bestraffa folk med fel version av IE.

Förstår du dumheten i detta? Kan du på något sätt se hur korkat det är eller är de fortfarande din "favorit"?

Skönt att det inte är den allmänna åsikten på Textalk att man ska bestraffa folk och att du bara talar för dig själv.

Jag tycker att folk ska skriva och stava rätt. Tycker du att jag ska bestraffa dig för att du har skrivit hela PS-meningen på ett icke fullgott sätt?

Kan du försöka att få perspektiv på saker och ting?

Per Nilsson
2012-06-16 15:31

Daniel, du får nog läsa igenom tråden en gång till.

Och du, ska du komma med tarvliga persongrepp så får du nog bli man nog och visa vem du är. Anonyma troll är bara sorgliga.

daniel.s
2012-06-16 15:44

Tycker att det är du som ska kolla igenom tråden igen. Du ifrågasätter företag efter privatapersoner och vrider deras åsikter till något lite överdrivet. Tycker definitivt inte att jag gjort något personangrepp och det har inte heller vart min mening. Om du uppfattat det på det viset så ber jag om ursäkt. Jag ville bara illustrera att det finns djupare mening bakom detta som du kanske missat.

Det finns en bred konsensus kring att de tidiga versionerna av IE brister på många plan och som någon tidigare sa så har tom. Microsoft själva hakat på och hjälpt till att sprida kunskap kring ämnet. Kogans tillvägagångssätt är kanske lite kontroversiellt men det har lyckats med länkbete samt skapa diskussion. Ser absolut inget negativt med att sprida information och driva webben framåt.

Per Nilsson
2012-06-16 16:06

Ja, det är bra att utvecklingen drivs framåt och att folk slutar att använda dåliga versioner av webbläsare.

Däremot är det väldigt dåligt av ett enskilt företag att axla rollen som världsförbättrare och BESTRAFFA folk med fel IE-version.

Det är inte bra, vare sig ur ett affärsmässigt eller moraliskt perspektiv.

Jag tycker det skulle vara mer okej om de t.ex. hade en info-text som dök upp om en användare med IE7 (eller någon annan icke-kompatibel version) besökte sidan och informerade om hur olämpligt det är att ha just denna webbläsare. Det skulle givetvis vara okej om det stod att e-butiken helt sonika inte fungerade tillsammans med denna version.

Jag är säker på att du förstår skillnaden mellan de olika tillvägagångssätten.

Och ja, jag blir faktiskt väldigt förvånad över att folk inte vet hur skatt och välfärd fungerar i Sverige. Det är skrämmande.

Självklart ifrågasätter jag hur de företag som dessa personer (indirekt) representerar ställer sig bakom bestraffningsmetoden. Det är lite olustigt att hela 2 stycken på ett i ovannämnt företag gillar och uppskattar bestraffningsidén.

Summa summarum:

- All PR är inte bra PR
- Att som företagare axla en översittarroll och bestraffa användare (företagets köpande kunder) är inte okej
- Folk måste lära sig att se saker och ting ur ett större perspektiv
- Nästa person som går till rent personangrepp på mig får förklara sig öga mot öga ;)

Sleavely
2012-06-16 18:19

Bah, jag kunde inte hålla mig borta :

Jag känner att jag måste klargöra exakt vad det är jag står för i den här debatten:

Eftersom jag primärt jobbar med att skriva kod för webben hyser jag ett visst agg mot IE7 och uppmuntrar alla som frågar att ladda ner antingen IE9 eller en annan läsare (personlig preferens: Google Chrome).

Jag håller med dig till viss del Per; bestraffning håller inte i längden (även om jag GISSAR att just Kogan har tjänat in de förlorade köpen på nya besökare eftersom de var just först).

Men jag håller likväl med om liknelsen att vägtullar fungerar likadant: "Använd ett 'godkänt' färdmedel (t.ex. cykel) eller punga ut".

Samtidigt så känns det som att e-butiker bör ligga i framkant och erbjuda det senaste för att främja den ultimata köpupplevelsen (tänk 3D med hjälp av Canvas, film med och live-support med WebRTC (som Skype, fast i webbläsarn)), därför vill jag inte säga att det är HELT fel av Kogan.

Återigen, det här är mina personliga åsikter. På Klarna gör vi vårt bästa för att tillgodose IE7 och uppåt på hemsidan.

Björn
2012-06-16 22:49

Så för att man är anställd på ett företag kan man inte ha en egen personlig åsikt, wow, är vi i Sverige eller Nordkorea..

Jag hyllar detta PR-trick som, utöver att det har gett dem väldigt bra publicitet, upplyser och skapar debatt om problem med föråldriga webbläsare. Webbläsare som innehåller buggar, bryter mot webbstandarder och är en säkerhetsrisk att använda.

OBS. Jag jobbar åt staten så detta är inte bara min åsikt utan därmed hela Sveriges åsikt.

Per Nilsson
2012-06-17 10:10

Men Björn, enligt din profil så bor du i Danmark, alltså vare sig i Sverige eller Nordkorea.

Du jobbar inte heller åt svenska staten (som inte på något sätt är det samma som hela Sveriges åsikt), du jobbar ju på Finch.

Hur ska vi beskatta dig för din felaktiga version av sanningen?

Björn
2012-06-17 12:09

Nej, profilen pekar på en annan användare, jag gissar att det beror på bokstaven Ö i mitt namn. Jag bor i Sverige, men jobbar inte för staten, jag var bara ironisk.

Per Nilsson
2012-06-17 12:23

Tar du hand om beskattningen av ehandel.se för denna bugg?

Björn
2012-06-17 14:09

Har man inte rätt att ta ut vilka avgifter man vill i sin egen butik? Gillar man inte det är det bara att ge foten och handla någon annanstans.

Vill du ta hand om beskattningen av tobak istället för att de som röker ska betala för att täcka sjukvård etc.?

Per Nilsson
2012-06-17 14:20

Nej, du har ingen rätt att ta ut avgifter hur du vill i din egen butik..

I första meningen så skriver du om en i din värld frivillig "skatt" och i nästa meningen jämför du den frivilliga skatten med en tvångsskatt.

Summa summarum:

- Ett privat företag ska inte sitta på höga hästar och skriva sina kunder på näsan om vad som är rätt och fel

- Ur ett affärsmässigt perspektiv är det väldigt illa i sin helhet, det gäller alltså inte bara de få kronor som företaget förlorar på sin skatt. Man får helt sonika se saker och ting ur ett helikopterperspektiv och inte ur ett grodperspektiv.

- Om inte en IE-version är kompatibel kan man i stället för att moralisera och bestraffa kunderna informera dem om att det är en inkompatibel version.

- Fortfarande lite ledsamt att folk inte kan skilja på sak och sak.

Björn
2012-06-17 16:21

Du får ha din åsikt, jag delar den inte med dig. Jag tror att de tjänar mer på detta PR-trick ändå, kanske är det tillfälligt för att det är just ett PR-trick. Tvångsskatt beror ju på hur man ser det, inget tvång att röka t.ex.

Per Nilsson
2012-06-17 16:26

Tvångsskatt = Vi icke-rökare får betala sjukvården för rökare som blir sjuka p.g.a de röker.

På vilket sätt tror du att de tjänar med på detta PR-trick?

Tror du t.ex. att äldre människor uppskattar det? Eller anställda som inte har en möjlighet att själva påverka vilken IE-version de kör?

Jag tror nog att tricket uppskattas av en och en annan kodare eller programmerare där ute...

Det är inte bara åsikter som jag skriver, det är även fakta, fakta som är obestridlig. Jag hoppas att du kan se skillnad på fakta och åsikterna.



Per Nilsson
2012-06-17 16:35

Och snälla, blanda inte ihop det svenska skattesystemet med en skatt som ett australiensiskt företag har hittat på.

flying_c
2012-06-17 17:07

Debatten rasar vidare ser jag.
@Per: De åsikter jag uttrycker är mina personliga.
Jag har delat upp mitt svar i 3 delar för att hålla isär dem lite.

1. Jag tycker först och främst att det är ett utmärkt PR-stunt. I det långa loppet är det givetvis ingen hållbar lösning att bestraffa användarna men det gissar jag inte att Kogan tänkt sig heller. Här kan vi nog bara enas om att vi tycker olika.

2. Och vad det gäller webbutveckling har jag följande att säga:
Jag håller med om att det är bättre att anpassa tekniken efter användarna istället för tvärt om. Däremot tycker jag inte att det är en bra ambition att försöka anpassa ett system för alla användare.

Det slutar i en kompromiss åt något håll. Varför ska jag lägga energi på att wap-anpassa min e-butik om det inte är någon som använder wap för att besöka den? Tid som jag istället kunde lagt på att optimera andra saker.

Någonstans behöver man dra en gräns och definiera vilka man ska satsa på. Rimligtvis optimerar man då upplevelsen för en viss målgrupp, t.ex. den som är i majoritet sett till webbläsare/plattform.

Som utvecklare vill jag också hävda att det inte finns någon standardlösning som fungerar överallt för alla. Som exempel erbjuder inte din butik en lika bra köpupplevelse för mig som surfar till den via mobilen som om för de som surfar till den via en stationär dator.

Det är naturligtvis fullt rimligt och rätt om du inte har en stor grupp besökare som kommer via mobilen, men där har du alltså gjort ett val att inte stödja alla plattformar.

3. Trängeslskatten var menat som en jämförelse för vad Kogan gjort. Om IE7 orsakar dem extra kostnader tycker jag att detta är ett intressant sätt att belysa problemet, skapa debatt och skriverier. Jag tycker inte att det vore bättre att öka priset generellt i det fallet. Vilket skulle kunna jämföras med att till exempel ta ut trängselskatten eller för den delen tv-licensen på skatten.

Per Nilsson
2012-06-17 17:35

Oavsett om det är dina personliga åsikter så är du fortfarande en anställd på ett företag, indirekt representerar du det företaget oavsett om du vill det eller inte.

Dina jämförelser är inte relevanta. Du som företagare kan inte moralisera och bestraffa kunder som inte gör som du tycker och tänker - det går helt enkelt inte.

Förstår du verkligen inte orimligheten i detta?

Ponera att ni på Klarna började ta ut extra avgifter för folk som har ett svårstavat efternamn eftersom ni tycker det blir jobbigt att stava rätt. Förstår du? Det går inte.

Vem vet, ni kanske har en sådan klausul eftersom hela två stycken Klarna-anställda i tråden gillar bestraffning av folk som inte följer era "normer" och hur ni uppfattar hur saker och ting ska vara.

Jag tycker att du (och övriga) ska ta er en rejäl funderare över problematiken med detta istället för att gnälla över att folk har fel versioner av IE.

Ärlig talat, skrämmande, att så få människor inte kan lyfta blicken och tanken ut ur sin egna zon och se helheten i detta. Nej nej, ni tänker på ert lilla prekära IE7-problem... Herrejösses.

MrTrib
2012-06-17 19:45

Herrejösses... Ja du tar orden ur munnen på många där antar jag...

Om andra tycker det är ett kul initiativ, bra PR, etc., men inte du. Har andra alltid automatiskt fel då? På tal om "Me, myself and I".

Om någon är är anställd i ett företag, får den inte ha egna åsikter då utan att det alltid är företagets egna officiella åsikt? Det är f-n det sjukaste resonemang jag läst på länge...

Enough said. Over and out.

MrTrib
2012-06-17 19:45

Herrejösses... Ja du tar orden ur munnen på många där antar jag...

Om andra tycker det är ett kul initiativ, bra PR, etc., men inte du. Har andra alltid automatiskt fel då? På tal om "Me, myself and I".

Om någon är är anställd i ett företag, får den inte ha egna åsikter då utan att det alltid är företagets egna officiella åsikt? Det är f-n det sjukaste resonemang jag läst på länge...

Enough said. Over and out.

Per Nilsson
2012-06-17 20:44

Du missar poängen. Du fattar helt enkelt inte.

Ärlig talat, ska du inte ta och läsa igenom hela texten igen och i alla fall försöka att förstå, för som det är nu så är du inte ens i närheten.

Jag förstår att just du tycker att det är ett konstigt och "sjukt" resonemang jag för. Det förvånar mig faktiskt inte det minsta lilla att just du gör det.

Det som är riktigt sjukt är att folk, inklusive dig själv, är för bestraffning av kunder. Det som gör det hela ännu sjukare är att människor som du tycker att det är ett kul PR-jippo. Helt jävla rubbat att du inte förstår hela innebörden av detta. Men åter igen, det förvånar mig faktiskt inte att just du inte förstår detta.

Tror du att du blir cool och mer trovärdig i och med att du försöker uttrycka dig på engelska, eller vad är meningen?

Du står för en sjuk världsbild, synd bara att du inte har vett nog att förstå det själv. Helhetspolletten kommer aldrig att falla ner på plats hos dig.


MrTrib
2012-06-17 22:55

Du förnekar dig inte Per, du har grym inställning till din omgivning. Så klart har alla andra fel om du tycker annorlunda. Självklart.

Till syende och sist finns det bra många mer framgångsrika människor än du som faktiskt har varit positiva kring deras kampanj på bloggar, twitter etc. Men jag antar att de är idioter som inte tycker som du. Och står för en sjuk världsbild möjligen...

Vilken världsbild står jag för föresten? Du verkar ju veta allt om även det... Upplys mig gärna.

Per Nilsson
2012-06-17 23:24

Nej, folk får tycka vad de vill, precis som att folk får ha vilken version av webbläsare de vill. (ser du den röda tråden?)

Jag tycker inte att folk som inte tycker som jag är idioter, jag tycker att folk som inte ens har försökt att se saker och ting ur mitt, eller någon annans , perspektiv är idioter, precis som folk tycker att jag är en idiot när jag inte har försökt att se saker och ting ur deras perspektiv.

Och ja, det är idiotiskt att hylla deras pr-kampanj, men det gör inte folk till permanenta idioter. En idiothandling gör ingen idiot.

Och ja, tycker man att man har den moraliska rättigheten att bestraffa folk hur man vill så har man en sjuk världsbild. Tänk så här Fredrik, hur skulle det vara om jag bestraffade dig för att du inte tycker som jag i det här fallet, skulle det vara okej med dig? Är det ett bra pr-trick?

Och ja, det är skrämmande att en del företag anställer folk som utan reell grund vill bestraffa andra. Ser du inte det paradoxala i detta? Jag hade aldrig anställt en person som helt blint och utan eftertanke inte ser helheten i detta. Jag hade aldrig heller anställt en person som tycker att det är okej av ett företag att bestraffa sina kunder med en skatt - en dum och påhittad skatt.

Björn
2012-06-17 23:39

Jo det är ju säkert en stor grupp människor som nu lider i misär för att de inte kan handla en ny TV på Kogan. Har du sett till att anpassa din egen butik så den funkar i IE6 och äldre webbläsare? Har du anpassat den för synskadade och andra handikapp? Annars bestraffar du dessa kunder som inte kan handla!

Googla kogan internet explorer 7 tax, eller kolla antalet nya inlänkar: https://www.majesticseo.com/reports/compare-domain-backlink-history?d0=www.kogan.com&IndexDataSource=F
Över 1000 nya inlänkar på 2 dagar. Korkat PR-trick var det ja..

Björn
2012-06-18 00:19

Där har du fakta!

Per Nilsson
2012-06-18 10:28

Ja Björn, det är fortfarande ett korkat och urbota dumt PR-trick. Extremt jävla dumt faktiskt.

Om du hade läst ovanstående inlägg så hade du givetvis fått svar på dina frågeställningar. Det är också fakta...

Björn
2012-06-18 11:21

Otroligt smart genialt PR-trick. Som de flesta verkar överens om.

Per Nilsson
2012-06-18 11:28

Skönt att du och "de flesta" är överens om, i er värld, förträffligheten med detta tilltag.

Folkmassor har varit överens många gånger om sakers och idéers förträfflighet. Man ska verkligen inte underskatta kollektivt tänkande. (till Fredrik). Det har t.o.m. funnits folk som är mer framgångsrika än mig som har fallit offer för kollektivets uppfattning och tänkande. Kan du tänka dig va?

Jag är i alla fall tacksam för att det finns en och en annan skarpsynt individ där ute som förstår hur illa detta är.


daniel.s
2012-06-18 14:02

Så det är du som representerar kollektivet här på ehandel.se?

Per Nilsson
2012-06-18 14:06

Nej, jag representerar den självständiga, vidsynte, reflekterande och kritiskt tänkande individen.

mickevvs
2012-06-19 11:29

Jag kan inte hålla med om att just detta som kogan har gjort är direkt smart, det finns många fler saker man kan göra för att få en användare att byta webbläsare än att mjölka pengar ur dem.

t.ex. kunde man haft samma ruta fast med information om hur dålig IE5, 6 och 7 faktiskt här och hänvisat med fina länkar och bilder till bättre webbläsare.

Oavsett vad så har dem faktiskt jobbat med sidan så den är kompatibel med alla webbläsare, annars hade man inte direkt kunnat gå till kassan om man satt på en burk med IE7.

Nej, att ta en avgift på ett jobb man redan gjort är fel. Men att hänvisa till bättre alternativ utan betalning tror jag skulle öka både konvertering och trovärdighet.

Men sen så lyckades dem faktiskt ganska bra. hade varit skoj att se deras besökarantal nu :)

Björn
2012-06-19 16:37

Jag tror inte dom förväntar sig att särskilt många IE7 användare betalar den avgiften, eftersom det är ett PR-trick. I kalkylen räknar dom säkerligen med istället att publiciteten ger dom så pass många nya kunder att det överstiger de IE7 användare som väljer att inte handla alls. Jag skulle inte bli förvånad alls om de inom kort tar bort denna skatt.

Per Nilsson
2012-06-19 16:49

Men Björn, hur kan du fortfarande få det till ett bra pr-trick?

Tror du verkligen att det är någon annan personlighet än programmerare och kodare som tycker att det här är positivt och världsförbättrande?

Har du verkligen koll på alla aspekter i det här fallet? Jag tycker att du är lite väl enkelspårig i ditt resonemang.

Kan du redogöra för alla aspekter på alla plan ur alla infallsvinklar?

Björn
2012-06-19 20:49

Jag har inget behov av att redogöra någonting för du har uppenbarligen svårt att förstå. Har redan förklarat det väldigt tydligt ovan.

Per Nilsson
2012-06-19 21:01

Du har "förklarat" en vinkel - din enda vinkel.

Jag undrade om du hade förmåga att se det här ur flera vinklar och aspekter, alltså fler vinklar än din egen.

Jag var lite nyfiken bara.

MrTrib
2012-06-20 16:16

"Nej, jag representerar den självständiga, vidsynte, reflekterande och kritiskt tänkande individen."

"Jag undrade om du hade förmåga att se det här ur flera vinklar och aspekter, alltså fler vinklar än din egen."

Du har humor i alla fall, det måste man ge dig :).

Trevlig sommar, nu checkar jag ut för en lång semester.

connywesth
2014-01-19 08:02

Jag håller med Per Nilsson, Jimmy Öström och Parvelito i deras inlägg.

Det är helt fel attityd att bestraffa kunder för att de använder en äldre version av Webbläsare.

Det är kunderna som styr och i slutändan blir det de obstinata e-handlarna som inte vill acceptera kundernas val som förlorar i slutändan.

Att det finns s.k. front-end-utvecklare som fortfarande sitter och knackar HTML-kod (i stället för att uppgradera till moderna utvecklingsverktyg som sköter den biten automatiskt) är som allra minst; generande!

Per Nilsson
2014-01-19 17:59

Urk! Skäms över min kaxiga tonalitet. :-(

Varför var vi tvungna att väcka den här tråden till liv?!

flying_c
2015-06-02 13:39

Känner mig tvungen att väcka den här igen. Vi satt just och diskuterade på jobbet hur mycket enklare saker blivit i och med IE 11.

IE 7 känns tack och lov långväga numera.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta