Stor potential för svenska E-handelsföretag i Kina

Få har väl missat Kinas framfart när det kommer till E-handel. Tillväxten slår rekord på löpande band och i år väntas Kina gå om USA som världens största e-handelsmarknad. Och för västerländska företag som lyckas förstå sig på hur e-handeln i landet fungerar, finns det stor potential.

På senare tid har vi kunnat läsa allt mer om e-handelns framfart i Kina. Enligt de senaste rapporterna ökade näthandeln i Kina med imponerande 35 procent under årets första nio månader, jämfört med samma period förra året.

Totalt har e-handeln omsatt 212,4 miljarder dollar under årets tre första kvartal, lika mycket som under hela 2012. Skulle Kinas e-handel fortsätta att växa i den takten även under årets fjärde kvartal, kommer man med största säkerhet gå om USA som världens största e-handelsmarknad i år.

Annons

Få har nog missat att nätjätten Alibaba har en stor del av e-handelskakan, men i en ny rapport skriver myndigheten Tillväxtanalys, att det finns en stor potential även för svenska företag i Kina.

– Onekligen skulle svenska kedjor tjäna på att ha e-handel i Kina, men det är inte enkelt. Man behöver finnas i sociala medier och logistiken är komplicerad. Kinesiska konsumenter kräver ofta att få leverans inom 24 timmar, säger Tomas Larsson på Kairos Future i Kina.

Social e-handel

Men Kina är inte en lätt marknad att ta sig in på, och som vi berättat tidigare, måste västerländska varumärken förstå skillnaderna i att sälja till kinesiska och västerländska konsumenter på nätet.

– Det är långt ifrån tillräckligt att bara översätta sajterna från engelska till kinesiska. Till exempel är måttenheterna och betalningssystemet helt annorlunda. Och jämfört med amerikanska konsumenterna vill de kinesiska se betydligt mer bilder och få mer information. De gillar också att ställa många frågor till e-handlaren innan de beställer något, säger Jim Reesing, vice vd för globala konton hos Freeborders, ett amerikanskt konsultföretag som hjälper företag med e-handel i Kina.

Något som kan förklara varför till exempel inte H&M, världens näst största klädkedja, lanserat e-handel i landet ännu. Man säger sig dock ha planer på nya marknader under nästa år men avslöjar inget mer än så.

E-handeln i Kina är också, som tidigare talare påpekat, betydligt mer interaktiv än i Sverige. Kineserna vill gärna ha möjligheten att chatta med butiken, förhandla om priset eller försöka få fri leverans.

– Kineser är väldigt aktiva i sociala medier, och ett företags rykte och recensioner online är avgörande. För alla varumärken pågår ju en diskussion, som det är viktigt för företagen att delta i, säger Yingying Chang, onlinechef i Kina på svenska sminkföretaget Oriflame.

Annons


Källa: SVT

Annons