Stor undersökning visar på övergångsskede i handeln

Under National Retail Federations stora detaljhandelsmöte häromveckan släppte IBM en färsk rapport kring människors shoppingbeteende. Det är en global undersökning av 26 000 konsumenter som visar på att e-handeln kommer sno allt fler kunder ifrån de fysiska butikerna.

Även om 80 procent av konsumenterna globalt gjorde sitt senaste köp i en fysisk butik är det bara hälften som är övertygade om att de kommer att komma tillbaka dit för nästa inköp. 35 procent av konsumenterna uppger att de är osäkra på om de kommer att handla online eller i butik, nio procent har dock bestämt sig för att e-handel är framtiden.

Vad den ganska stora undersökningen visar är att konsumenter är i ett övergångsskede gällande sitt shoppingbeteende. Kategorierna som främst lockar över folk till e-handeln ska vara hemelektronik och lyxprodukter som smycken och designerkläder. Om vi ska vara ärliga handlar det förmodligen om bättre priser på nätet för dessa varor.

Annons

- Dagens konsument är sofistikerad och opportunistisk, de navigerar mellan butik och e-handel omväxlande för att möta deras shoppingbehov för tillfället", säger Jill Puleri på IBM Global Business Services.

Fenomenet showrooming, alltså att titta i butik men köpa online, tas även det upp. Vi får bland annat reda på att 26 procent av de kinesiska konsumenterna erkänner att de handlar på detta vis, medan det i USA endast är 7 procent som erkänner showrooming.

Pris och bekvämlighet vinner

Hälften av all försäljning på nätet sägs komma ifrån showrooming i de kategorier som IBM mätt. Mer intressant är dock att en fjärdedel av dessa egentligen tänkt handla i butik men att pris och bekvämlighet vunnit dem över till e-handeln.

IBM som förmodligen vill hjälpa en massa butiker att gå online med sitt multikanalssystem Smarter Commerce, menar på att det är hög tid för de fysiska butikerna att integrera mer med den digitala världen, där e-handeln är en stor bit.

De konsumenter som utnyttjar butiker för att sedan handla på nätet, ofta män 26-34 år, sägs inte heller vara hotet.

- Detta är inte fienden, långt därifrån, sa Jill Puleri under detaljhandelsmötet. De är dina bästa vänner, dina förespråkare.

Exakt vad hon menar vet vi inte, men kanske är det för att dessa konsumenter fortfarande går till butiken och kan fångas upp. Hotet är nog snarare Amazon som vänder upp och ner på detaljhandeln i USA.

Annons

 

Källa: Reuters, IBM

Annons