Annons

Stor undersökning visar på övergångsskede i handeln

Stor undersökning visar på övergångsskede i handeln

2013-01-31 09:10

Under National Retail Federations stora detaljhandelsmöte häromveckan släppte IBM en färsk rapport kring människors shoppingbeteende. Det är en global undersökning av 26 000 konsumenter som visar på att e-handeln kommer sno allt fler kunder ifrån de fysiska butikerna.

Även om 80 procent av konsumenterna globalt gjorde sitt senaste köp i en fysisk butik är det bara hälften som är övertygade om att de kommer att komma tillbaka dit för nästa inköp. 35 procent av konsumenterna uppger att de är osäkra på om de kommer att handla online eller i butik, nio procent har dock bestämt sig för att e-handel är framtiden.

Vad den ganska stora undersökningen visar är att konsumenter är i ett övergångsskede gällande sitt shoppingbeteende. Kategorierna som främst lockar över folk till e-handeln ska vara hemelektronik och lyxprodukter som smycken och designerkläder. Om vi ska vara ärliga handlar det förmodligen om bättre priser på nätet för dessa varor.

- Dagens konsument är sofistikerad och opportunistisk, de navigerar mellan butik och e-handel omväxlande för att möta deras shoppingbehov för tillfället", säger Jill Puleri på IBM Global Business Services.

Fenomenet showrooming, alltså att titta i butik men köpa online, tas även det upp. Vi får bland annat reda på att 26 procent av de kinesiska konsumenterna erkänner att de handlar på detta vis, medan det i USA endast är 7 procent som erkänner showrooming.

Pris och bekvämlighet vinner

Hälften av all försäljning på nätet sägs komma ifrån showrooming i de kategorier som IBM mätt. Mer intressant är dock att en fjärdedel av dessa egentligen tänkt handla i butik men att pris och bekvämlighet vunnit dem över till e-handeln.

IBM som förmodligen vill hjälpa en massa butiker att gå online med sitt multikanalssystem Smarter Commerce, menar på att det är hög tid för de fysiska butikerna att integrera mer med den digitala världen, där e-handeln är en stor bit.

De konsumenter som utnyttjar butiker för att sedan handla på nätet, ofta män 26-34 år, sägs inte heller vara hotet.

- Detta är inte fienden, långt därifrån, sa Jill Puleri under detaljhandelsmötet. De är dina bästa vänner, dina förespråkare.

Exakt vad hon menar vet vi inte, men kanske är det för att dessa konsumenter fortfarande går till butiken och kan fångas upp. Hotet är nog snarare Amazon som vänder upp och ner på detaljhandeln i USA.

 

Källa: Reuters, IBM

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Parvelito
2013-01-31 09:38

Jag tror att mycket handlar om att kunden inte ser att de får något direkt mervärde i en stor fysisk butik. Tiden, priset och hur man behandlas känns inte attraktivt om man vet att man kan handla på andra sätt.

Tänk er nu in i en fysisk klädbutik. Alldeles för många av dem har storlek och pris hänger på en lapp som på en vuxen man är nere i knähöjd, eller så har man lyckats gömma den inne i plagget. Man har spritt ut de plagg man har på olika ställen, reaplaggen på ett ställe, och så helst varje varumärke på en egen liten avdelning. Det kan hänga vinteroveraller för barn på både fem och tio olika ställen i en butik.

Att köpa en ny vinteroverall till barnen som inte bryr sig om vilket märke det är, bara den är blå, blir då till ett litet äventyr. Eftersom du är där när du är ledig, och det sammanfaller med när alla andra är lediga är det fullt av folk i butiken och många trängs med dig och letar efter samma sak. Till de två provhytterna är det lång kö, och i kassan kämpar två expediter med att ta hand om den långa kön av människor som vill handla, eller byta det de köpte förra lördagen, men som inte passade.

Jämför nu med att köpa på nätet där man utan att trängas kan sitta hemma i soffan och samtidigt som man ser sändningen från världscupen i skidor kan köpa overallen på nätet. Man ser bums vilka modeller som finns och i vilka färger, vilka storlekar som finns och vad de kostar. Köpet är över på mindre tid än det tar att skrapa rutorna på bilen, och dessutom blev det mycket troligt billigare. Även om man måste skicka tillbaka och byta storlek så blir det billigare och tiden man lagt ned så mycket mindre att livspusslet kanske går ihop.

Det här är anledningen till att handla på nätet och hämta i butik är så populärt. Man får ehandelns rationalitet parat med den fysiska handelns snabbhet att leverera. Det är en utmaning för det traditionella sättet att handla.

Tänk sedan om vi med transportföretags hjälp kan göra så att overallen kan hämtas hos paketombudet redan på söndagen. Då kommer det gå lika fort utför som i Hahnenkamm-rennen för de fysiska butikerna.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta