Stora driftstörningar hos betalsystem och plattformar

I början av veckan hade betalleverantören Klarna flera driftstörningar under en längre tid. I går meddelade e-handlare på plattformen Nordisk e-handel att även den legat nere under långa tider. Klarna berättar nu vad som hände under tisdagen och onsdagen och vi tittar även på driftstörningen hos Nordisk e-handel.

E-handelssverige har under veckan upplevt flera driftstörningar. Klarna och Nordisk e-handel har båda haft stora problem med sina system. En kund till Nordisk e-handel berättade ledsamt igår hur allt stod stilla för dem:

– Idag har Nordisk e-handel verkligen haft det stökigt. Butikerna har legat nere helt under långa tider och varit sega när de väl varit uppe. Nordiskehandel.se har också varit nere samtidigt som deras butiker, så man har inte kunnat få någon driftinfo, berättar en frustrerad e-handlare.

Annons

Runar Wahlgren, VD på Nordisk e-handel, erkänner att något gick fel igår och kommenterar det hela:

– Vi hade en stor driftstörning som dessvärre låg utanför vår kontroll. Det gjorde att vi fick problem med bägge våra förbindelser. Just nu sitter en grupp tillsammans med våra driftpartners och tittar på problemet som inträffade. Det verkar vara en kedja med händelser och vi ska först och främst skapa oss en bild av den. Sedan blir den självklara aktiviteten; hur undviker vi detta i framtiden!, berättar Runar Wahlgren.

Nordisk e-handel skall sedan igår vara fullt fungerande igen. Även hos Klarna sägs alla system vara gröna idag.

Klarnas sida av händelsen

Fredrik Lennström på Klarna meddelar nu vad de kommit fram till kring händelserna i början av veckan:

"I tisdags, 15 oktober mellan 20:01 och 23:30 samt 16/10 mellan 09:15 och 23:30 så hade Klarna störningar i våra tjänster. Under den här tiden upplevde konsumenter time-outs och längre svarstider än normalt. Detta medförde att en del köpförsök inte lyckades.

För Klarna Checkout-kunder, Klarnas större kunder och de kunder som använder samma integrationstyp som de stora kunderna (reserve_amount) så var störningarna av mindre omfattning.

Störningarna uppkom som en följd av en uppdatering som innehöll en bugg. Buggen orsakade anrop mot ett antal virtuella scenarier. Dessa scenarier är mycket komplicerade och helt olika normala flöden då de är sammanlänkade med ett stort antal uppgifter. När dessa uppgifter lästes in uppstod störningar direkt orsakade av den specifika buggen och de extrema anropen som den medförde."

Annons

Detta är inte första gången e-handlare har problem med sina leverantörer. Förra året hade betalleverantören DIBS stora problem med sin tjänst under juli månad. Klarna hade driftstörningar under oktober månad och även i mitten av julhandeln 2012. Plattformsleverantören Textalk har också haft en del problem på sistone med arga kunder som följd.

Under förra julen sades Klarna ha blivit överraskade av den extrema julhandeln på nätet. De berättade även att de infört en "codefreeze" långt innan jul och att inga ändringar sker i systemen nära inpå julhandeln.

Vi får hoppas att Klarna nu inte testar fler uppdateringar och att de inför julen har stärkt systemen, med marginal för en potentiell extrem e-handel.

Annons