Annons

Stora driftstörningar hos betalsystem och plattformar

Stora driftstörningar hos betalsystem och plattformar

2013-10-18 15:12

I början av veckan hade betalleverantören Klarna flera driftstörningar under en längre tid. I går meddelade e-handlare på plattformen Nordisk e-handel att även den legat nere under långa tider. Klarna berättar nu vad som hände under tisdagen och onsdagen och vi tittar även på driftstörningen hos Nordisk e-handel.

E-handelssverige har under veckan upplevt flera driftstörningar. Klarna och Nordisk e-handel har båda haft stora problem med sina system. En kund till Nordisk e-handel berättade ledsamt igår hur allt stod stilla för dem:

– Idag har Nordisk e-handel verkligen haft det stökigt. Butikerna har legat nere helt under långa tider och varit sega när de väl varit uppe. Nordiskehandel.se har också varit nere samtidigt som deras butiker, så man har inte kunnat få någon driftinfo, berättar en frustrerad e-handlare.

Runar Wahlgren, VD på Nordisk e-handel, erkänner att något gick fel igår och kommenterar det hela:

– Vi hade en stor driftstörning som dessvärre låg utanför vår kontroll. Det gjorde att vi fick problem med bägge våra förbindelser. Just nu sitter en grupp tillsammans med våra driftpartners och tittar på problemet som inträffade. Det verkar vara en kedja med händelser och vi ska först och främst skapa oss en bild av den. Sedan blir den självklara aktiviteten; hur undviker vi detta i framtiden!, berättar Runar Wahlgren.

Nordisk e-handel skall sedan igår vara fullt fungerande igen. Även hos Klarna sägs alla system vara gröna idag.

Klarnas sida av händelsen

Fredrik Lennström på Klarna meddelar nu vad de kommit fram till kring händelserna i början av veckan:

"I tisdags, 15 oktober mellan 20:01 och 23:30 samt 16/10 mellan 09:15 och 23:30 så hade Klarna störningar i våra tjänster. Under den här tiden upplevde konsumenter time-outs och längre svarstider än normalt. Detta medförde att en del köpförsök inte lyckades.

För Klarna Checkout-kunder, Klarnas större kunder och de kunder som använder samma integrationstyp som de stora kunderna (reserve_amount) så var störningarna av mindre omfattning.

Störningarna uppkom som en följd av en uppdatering som innehöll en bugg. Buggen orsakade anrop mot ett antal virtuella scenarier. Dessa scenarier är mycket komplicerade och helt olika normala flöden då de är sammanlänkade med ett stort antal uppgifter. När dessa uppgifter lästes in uppstod störningar direkt orsakade av den specifika buggen och de extrema anropen som den medförde."

Detta är inte första gången e-handlare har problem med sina leverantörer. Förra året hade betalleverantören DIBS stora problem med sin tjänst under juli månad. Klarna hade driftstörningar under oktober månad och även i mitten av julhandeln 2012. Plattformsleverantören Textalk har också haft en del problem på sistone med arga kunder som följd.

Under förra julen sades Klarna ha blivit överraskade av den extrema julhandeln på nätet. De berättade även att de infört en "codefreeze" långt innan jul och att inga ändringar sker i systemen nära inpå julhandeln.

Vi får hoppas att Klarna nu inte testar fler uppdateringar och att de inför julen har stärkt systemen, med marginal för en potentiell extrem e-handel.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

kontorsmagasinet
2013-10-18 15:37

Avslutar veckan med att GleSys går ned, en vecka efter att vi bytt till dem av driftsäkerhetsskäl...

danielandersson
2013-10-18 15:47

Någon specifik del av GleSYS? Våra burkar är uppe..

Magento
2013-10-18 17:11

Våra är uppe de med

Joel
2013-10-18 17:26

En nod som gick ner p.ga hårdvarufel, vilket drabbade även vår mysql-server som vi precis flyttat till en egen VPS-server.

Hur som var de uppe igen under 20 minuter vilket får ses som helt OK! (i jämförelse med Klarna)

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta