Stora konsekvenser när E-handeln går över gränsen

Om tio år kan e-handeln stå för mer än 12 procent av den totala detaljhandeln, mycket tack vare att näthandeln över gränserna ökar. Det tror Ulf Johansson, professor på centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, som kallar det för tredje vågens e-handel.

I förra veckan hölls arrangemanget Forskningsinblick 2014 i Stockholm, ett arrangemang av Handelns utvecklingsråd. Bland talarna fanns Ulf Johansson, professor på centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, och han behandlade temat ”E-handelns konsekvenser för fysiska butiker”.

Ulf Johansson tror att prognoserna för e-handelns omfattning är underskattade, och att det som han kallar ”tredje vågen” inom e-handeln, kommer att få betydligt större konsekvenser än vad man vanligtvis talar om.

Annons
Annons

– Av en framtida tillväxtomsättning i detaljhandeln räknar man att näthandeln kommer att ta 90 procent, säger han med stöd i aktuella siffror från Storbritannien, Tyskland och Frankrike i en intervju med Dagens Handel.

Kommer med full kraft

Ulf Johansson nämner Boo.com som gick i konkurs i maj 2000 som en av de första och största konkurserna i Internetbubblan i början av 2000-talet. Den andra vågen består av aktörer som Cdon och Zalando, och det är där vi befinner oss nu. Men det tredje vågen är på väg med full kraft enligt Johansson.

– Den börjar när amerikanska Zappos kommer till Sverige. Zappos är utan tvekan en av dem som är absolut bäst på kundservice och ofta slår fysiska butiker i den grenen. De finns inte här i Sverige än, men de kommer. Kinesiska Alibaba kommer också att komma hit, utan tvekan. Och vem tror att indierna kommer att låta sina e-handelsföretag stanna i Indien.

Formidabla konkurrenter

Med möjligheten att handla från utländska aktörer ökar utbudet av varor enormt, och finns varorna inte på närmare håll, eller till ett betydligt lägre pris, väntar kunderna gärna lite längre på dem. Och ökar efterfrågan på de utländska sajterna, kommer också frakttiderna att reduceras.

Samtidigt pekar Johansson på att den fysiska handeln är sena ur startblocken. fyra av tio kedjor saknar e-handel, och ännu färre har en multikanalstrategi. Det trots att kunderna ser flerkanalsvalet som något positivt och att e-handeln för alltid har förändrat förutsättningarna för att driva vanliga, fysiska butiker.

– Den fysiska butiken har inte blivit sämre i absoluta termer, men relativt sett. E-handel i tredje vågen utgör formidabla konkurrenter, såväl tillgänglighetsmässigt som prismässigt, säger Ulf Johansson till Dagens Handel.

Källa: Dagens Handel

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!