Annons

Stora konsekvenser när E-handeln går över gränsen

Stora konsekvenser när E-handeln går över gränsen

2014-10-20 11:23

Om tio år kan e-handeln stå för mer än 12 procent av den totala detaljhandeln, mycket tack vare att näthandeln över gränserna ökar. Det tror Ulf Johansson, professor på centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, som kallar det för tredje vågens e-handel.

I förra veckan hölls arrangemanget Forskningsinblick 2014 i Stockholm, ett arrangemang av Handelns utvecklingsråd. Bland talarna fanns Ulf Johansson, professor på centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, och han behandlade temat ”E-handelns konsekvenser för fysiska butiker”.

Ulf Johansson tror att prognoserna för e-handelns omfattning är underskattade, och att det som han kallar ”tredje vågen” inom e-handeln, kommer att få betydligt större konsekvenser än vad man vanligtvis talar om.
– Av en framtida tillväxtomsättning i detaljhandeln räknar man att näthandeln kommer att ta 90 procent, säger han med stöd i aktuella siffror från Storbritannien, Tyskland och Frankrike i en intervju med Dagens Handel.

Kommer med full kraft

Ulf Johansson nämner Boo.com som gick i konkurs i maj 2000 som en av de första och största konkurserna i Internetbubblan i början av 2000-talet. Den andra vågen består av aktörer som Cdon och Zalando, och det är där vi befinner oss nu. Men det tredje vågen är på väg med full kraft enligt Johansson.
– Den börjar när amerikanska Zappos kommer till Sverige. Zappos är utan tvekan en av dem som är absolut bäst på kundservice och ofta slår fysiska butiker i den grenen. De finns inte här i Sverige än, men de kommer. Kinesiska Alibaba kommer också att komma hit, utan tvekan. Och vem tror att indierna kommer att låta sina e-handelsföretag stanna i Indien.

Formidabla konkurrenter

Med möjligheten att handla från utländska aktörer ökar utbudet av varor enormt, och finns varorna inte på närmare håll, eller till ett betydligt lägre pris, väntar kunderna gärna lite längre på dem. Och ökar efterfrågan på de utländska sajterna, kommer också frakttiderna att reduceras.

Samtidigt pekar Johansson på att den fysiska handeln är sena ur startblocken. fyra av tio kedjor saknar e-handel, och ännu färre har en multikanalstrategi. Det trots att kunderna ser flerkanalsvalet som något positivt och att e-handeln för alltid har förändrat förutsättningarna för att driva vanliga, fysiska butiker.
– Den fysiska butiken har inte blivit sämre i absoluta termer, men relativt sett. E-handel i tredje vågen utgör formidabla konkurrenter, såväl tillgänglighetsmässigt som prismässigt, säger Ulf Johansson till Dagens Handel.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons
Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta