Annons

Storbritanniens E-handel nådde historisk milstolpe

Storbritanniens E-handel nådde historisk milstolpe

2015-01-19 08:31

E-handeln i Storbritannien ökade med 14 procent under 2014 och omsatte för första gånger mer än 100 miljarder pund under ett och samma år. Samtidigt står e-handeln nu för 24 procent av den totala detaljhandeln i landet.

E-handeln i Storbritannien fortsätter att ta mark. Under 2014 spenderades 104 miljarder pund på nätet, en ökning med 14 procent jämfört med föregående år enligt branschorganisationen IMRG.

Det är första gången e-handeln når över 100 miljarder och samtidigt tar e-handeln en allt större del av den totala detaljhandeln. För ett år sedan hade handeln på nätet en marknadsandel på 21 procent, når det var dags att summera 2014 var den siffran 24 procent.

– Om vi tänker oss att nästan var fjärde pund nu spenderas nätet, och att en stor del av de resterande delen påverkas av någon form av digital interaktion, blir det mycket tydligt att återförsäljarna måste fortsätta att omfamna möjligheterna som e-handeln ger, säger Adgild Hop, head of retail consulting på Capgemini.

Komprimerad julhandel

Julhandeln var som vanligt en hektisk period och kickade igång på allvar i början av november då e-handeln i landet ökade med 21 procent jämfört med året innan, och hela 37 procent jämfört med oktober 2014.

Rekordsiffrorna under november kan i stor del härledas till den stora rea-dagen, Black Friday. Under veckan fram till den svarta fredagen ökade försäljningen på nätet med 44 procent jämfört med föregående vecka.

Men rea-dagen påverkade även decemberhandeln. I december ökade nämligen bara e-handeln med måttliga 5 procent.

– Julhandeln blev komprimerad. De stora rabatter som basunerades ut i väntan på Black Friday blev vida kända och såg till att koncentrera en stor del av julhandeln till den dagen. Men om vi ser till julhandeln som helhet så låg tillväxten under november och december på 13 procent, ungefär som väntat, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.

 

Källa: Internet Retailing

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta