Annons

Storbritanniens E-handel närmar sig 100 miljarder

Storbritanniens E-handel närmar sig 100 miljarder

2014-01-16 10:17

Den brittiska näthandeln växte med 16 procent under 2013, en siffra som var betydligt bättre än tidigare prognoser. Mycket tack vare mobila enheter och möjligheten att köpa på nätet och hämta i butik. 2014 tror man att tillväxten blir ännu högre.

E-handeln i Storbritannien går som tåget. Under 2013 spenderades 91 miljarder pund på nätet, en ökning med 16 procent jämfört med föregående år enligt IMRG Capgemini e-Retail Sales Index.

Det är betydligt bättre än IMRG och Capgeminis ursprungliga prognos på 12 procent, och e-detaljhandel beräknas nu stå för 21 procent av den totala detaljhandeln. Och precis som i Norge överträffade handeln på nätet alla förväntningar under julhandeln med en tillväxt på 18 procent i december månad.
– E-handel har blivit en del av vår vardag och de tillväxtnivåer som vi ser just nu kommer inte att sakta ner den närmaste tiden. Vi förutspår att den brittiska näthandeln kommer att öka med 17 procent under 2014 och vi förväntar oss att det kommer att spenderas svindlande 107 miljarder pund på nätet i Storbritannien i år, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

Click and Collect är poppis

Och som vi sett flera gånger tidigare i Storbritannien har m-handeln en stor del i framgången. Under 2013 ökade försäljning via mobila enheter med 138 procent jämfört med 2012, och i december månad kom 27 procent av alla nätköp från smartphones och surfplattor.

Allt fler brittiska konsumenter väljer också alternativet att köpa på nätet och hämta i butik, även kallat Click and Collect. Enligt rapporten står den typ av handel för 25 procent av omsättningen hos Storbritanniens multikanalförsäljare.
– Tillväxten för 2013 beror på en rad olika faktorer, inte minst tack vare att den mobila tekniken tagit ett stort språng framåt. Det har gjort att betydligt fler fått tillgång till Internet och gjort det möjligt för mer tekniskt kunniga att handla på resande fot. I kombination med ett större utbud av leverans- och upphämtningsmöjligheter har e-detaljhandeln alla ingredienser som behövs för att nå framgång, säger Chris Webster, head of retail and technology på Capgemini.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta