Storbritanniens E-handel närmar sig 100 miljarder

Den brittiska näthandeln växte med 16 procent under 2013, en siffra som var betydligt bättre än tidigare prognoser. Mycket tack vare mobila enheter och möjligheten att köpa på nätet och hämta i butik. 2014 tror man att tillväxten blir ännu högre.

E-handeln i Storbritannien går som tåget. Under 2013 spenderades 91 miljarder pund på nätet, en ökning med 16 procent jämfört med föregående år enligt IMRG Capgemini e-Retail Sales Index.

Det är betydligt bättre än IMRG och Capgeminis ursprungliga prognos på 12 procent, och e-detaljhandel beräknas nu stå för 21 procent av den totala detaljhandeln. Och precis som i Norge överträffade handeln på nätet alla förväntningar under julhandeln med en tillväxt på 18 procent i december månad.

Annons

– E-handel har blivit en del av vår vardag och de tillväxtnivåer som vi ser just nu kommer inte att sakta ner den närmaste tiden. Vi förutspår att den brittiska näthandeln kommer att öka med 17 procent under 2014 och vi förväntar oss att det kommer att spenderas svindlande 107 miljarder pund på nätet i Storbritannien i år, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

Click and Collect är poppis

Och som vi sett flera gånger tidigare i Storbritannien har m-handeln en stor del i framgången. Under 2013 ökade försäljning via mobila enheter med 138 procent jämfört med 2012, och i december månad kom 27 procent av alla nätköp från smartphones och surfplattor.

Allt fler brittiska konsumenter väljer också alternativet att köpa på nätet och hämta i butik, även kallat Click and Collect. Enligt rapporten står den typ av handel för 25 procent av omsättningen hos Storbritanniens multikanalförsäljare.

– Tillväxten för 2013 beror på en rad olika faktorer, inte minst tack vare att den mobila tekniken tagit ett stort språng framåt. Det har gjort att betydligt fler fått tillgång till Internet och gjort det möjligt för mer tekniskt kunniga att handla på resande fot. I kombination med ett större utbud av leverans- och upphämtningsmöjligheter har e-detaljhandeln alla ingredienser som behövs för att nå framgång, säger Chris Webster, head of retail and technology på Capgemini.

Källa: Press

Annons