Storbritanniens e-handel går varm trots vinterkylan

Britterna spenderade 8,9 miljarder pund på nätet i februari, 18 procent mer än ett år tidigare.

E-handeln i Storbritannien hade en trög inledning på förra året, 2016 har börjat betydligt bättre. Enligt den brittiska distanshandelsorganisationen, IMRG, shoppades det för 8,9 miljarder pund på nätet i februari. En ökning med 18 procent jämfört med samma månad förra året.

Tillväxten är den största sedan juni 2015 och särskilt bra gick det för klädförsäljningen som ökade med 22 procent i februari jämfört med samma månad föregående år. Den största ökningen för segmentet sedan juni 2013.

Annons

Klart bättre än prognosen

Andra kategorier som lyckades presterade bra online-siffror var herrkläder och accessoarer som ökade med 31 respektive 35 procent jämfört med februari förra året. Något som kan bero på det kallare vädret som följde ett oväntat varmt sista kvartal 2015.

– Efter en stark utveckling i januari fortsatte Storbritanniens e-handel att öka även förra månaden, vilket resulterar i en total tillväxt på 16 procent hittills i år. Även om det delvis beror på en relativt svag utveckling under första kvartalet 2015, är resultaten imponerande och klart bättre än vår tillväxtprognos på 11 procent för 2016, säger Tina Spooner, chief information officer på IMRG.

Annons