Annons

Storbritanniens e-handel går varm trots vinterkylan

Storbritanniens e-handel går varm trots vinterkylan

2016-03-17 11:40

Britterna spenderade 8,9 miljarder pund på nätet i februari, 18 procent mer än ett år tidigare.

E-handeln i Storbritannien hade en trög inledning på förra året, 2016 har börjat betydligt bättre. Enligt den brittiska distanshandelsorganisationen, IMRG, shoppades det för 8,9 miljarder pund på nätet i februari. En ökning med 18 procent jämfört med samma månad förra året.

Tillväxten är den största sedan juni 2015 och särskilt bra gick det för klädförsäljningen som ökade med 22 procent i februari jämfört med samma månad föregående år. Den största ökningen för segmentet sedan juni 2013.

Annons
Annons

Klart bättre än prognosen

Andra kategorier som lyckades presterade bra online-siffror var herrkläder och accessoarer som ökade med 31 respektive 35 procent jämfört med februari förra året. Något som kan bero på det kallare vädret som följde ett oväntat varmt sista kvartal 2015.

– Efter en stark utveckling i januari fortsatte Storbritanniens e-handel att öka även förra månaden, vilket resulterar i en total tillväxt på 16 procent hittills i år. Även om det delvis beror på en relativt svag utveckling under första kvartalet 2015, är resultaten imponerande och klart bättre än vår tillväxtprognos på 11 procent för 2016, säger Tina Spooner, chief information officer på IMRG.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem