Annons

Storbritanniens e-handel går varm trots vinterkylan

Storbritanniens e-handel går varm trots vinterkylan

2016-03-17 11:40

Britterna spenderade 8,9 miljarder pund på nätet i februari, 18 procent mer än ett år tidigare.

E-handeln i Storbritannien hade en trög inledning på förra året, 2016 har börjat betydligt bättre. Enligt den brittiska distanshandelsorganisationen, IMRG, shoppades det för 8,9 miljarder pund på nätet i februari. En ökning med 18 procent jämfört med samma månad förra året.

Tillväxten är den största sedan juni 2015 och särskilt bra gick det för klädförsäljningen som ökade med 22 procent i februari jämfört med samma månad föregående år. Den största ökningen för segmentet sedan juni 2013.

Annons
Annons

Klart bättre än prognosen

Andra kategorier som lyckades presterade bra online-siffror var herrkläder och accessoarer som ökade med 31 respektive 35 procent jämfört med februari förra året. Något som kan bero på det kallare vädret som följde ett oväntat varmt sista kvartal 2015.

– Efter en stark utveckling i januari fortsatte Storbritanniens e-handel att öka även förra månaden, vilket resulterar i en total tillväxt på 16 procent hittills i år. Även om det delvis beror på en relativt svag utveckling under första kvartalet 2015, är resultaten imponerande och klart bättre än vår tillväxtprognos på 11 procent för 2016, säger Tina Spooner, chief information officer på IMRG.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem