Annons

Storbritanniens e-handel går varm trots vinterkylan

Storbritanniens e-handel går varm trots vinterkylan

2016-03-17 11:40

Britterna spenderade 8,9 miljarder pund på nätet i februari, 18 procent mer än ett år tidigare.

E-handeln i Storbritannien hade en trög inledning på förra året, 2016 har börjat betydligt bättre. Enligt den brittiska distanshandelsorganisationen, IMRG, shoppades det för 8,9 miljarder pund på nätet i februari. En ökning med 18 procent jämfört med samma månad förra året.

Tillväxten är den största sedan juni 2015 och särskilt bra gick det för klädförsäljningen som ökade med 22 procent i februari jämfört med samma månad föregående år. Den största ökningen för segmentet sedan juni 2013.

Annons
Annons

Klart bättre än prognosen

Andra kategorier som lyckades presterade bra online-siffror var herrkläder och accessoarer som ökade med 31 respektive 35 procent jämfört med februari förra året. Något som kan bero på det kallare vädret som följde ett oväntat varmt sista kvartal 2015.

– Efter en stark utveckling i januari fortsatte Storbritanniens e-handel att öka även förra månaden, vilket resulterar i en total tillväxt på 16 procent hittills i år. Även om det delvis beror på en relativt svag utveckling under första kvartalet 2015, är resultaten imponerande och klart bättre än vår tillväxtprognos på 11 procent för 2016, säger Tina Spooner, chief information officer på IMRG.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

9
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem