Annons

Storlekstjänsterna vill lösa problemen med alla returer

Storlekstjänsterna vill lösa problemen med alla returer

2012-11-05 11:13

På nätet har kunden inte tillgång till ett provrum, något som många löser genom att beställa samma plagg i flera storlekar för att sedan skicka tillbaka det som inte passar. Dyrt och omständligt för många e-handlare, men på senare tid har det dykt upp allt fler tjänster som kanske kan lösa problemet.

Enligt en brittisk studie genomförd av marknadsundersöknings-företaget Redshift Research, beställer 41 procent av de brittiska konsumenterna samma plagg i flera olika storlekar, och returnerar sedan det som inte passar.

61 procent säger också att de tvekar att handla kläder på nätet på grund av att de är bekymrade över storleken.
– Konsumenterna litar inte på storleksinformationen som finns i nätbutikerna, och det med goda skäl. Det finns inga standarder och storlekarna kan variera avsevärt, även hos en och samma återförsäljare, säger Heikki Haldre, grundare och VD för det virtuella omklädningsrummet Fits.me.
Av de 1000 tillfrågade uppgav även 11 procent att de skickat tillbaka kläder som de använt. Något som inte är så trevligt, varken för återförsäljaren eller den kund som får plagget i brevlådan nästa gång.

Fria returer ett krav

Enligt samma undersökning säger 60 procent att de inte skulle överväga att handla kläder på nätet om inte e-handlarna erbjuder fria returer.
– De har lärt sig att fria returer som många e-handlare erbjuder är till deras fördel. Det betyder att de kan beställa kläderna i flera olika storlekar och skicka tillbaka det de inte vill ha, säger Heikki Haldre.
Det nya köpbeteendet har blivit ett problem för många i modebranschen. Men med tanke på att det är svårt med storlekar på nätet, och konsumenternas inställning till fria returer är det ett problem som inte är helt enkelt att komma runt.

Svensk storlekstjänst

Men på senare tid har det dykt upp flera tjänster som hoppas råda bot på det här problemet. Förutom Fits.me så använder sig bland annat modekedjan Macys av en lösning kallad True Fit, och även vi svenskar kan stoltsera med en så kallad storlekstjänst.

Virtusize hoppas hjälpa både webbutiker och kunder till tryggare köp och färre returer. Tjänsten används i dag av flera svenska och utländska e-handlare, och nyligen utsågs man även till Årets Webbkomet.
– Virtusize har en intressant lösning på ett problem som många stöter på när de ska köpa kläder på nätet, med deras tjänst så försvinner en av de osäkra faktorerna. De sätt som Virtusize avser bringa intäkter på innehåller dessutom många smarta tankar, kommenterade webbentreprenören och jurymedlemmen Jonas Lejon utmärkelsen.
De olika tjänsterna fungerar på lite olika sätt men har samma mål. Att göra det enklare för kunden att få rätt plagg och minska utgifter och jobb för e-handlarna. Nöjdare kunder och färre returer vill förmodligen alla e-handlare ha.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta