Storlekstjänsterna vill lösa problemen med alla returer

På nätet har kunden inte tillgång till ett provrum, något som många löser genom att beställa samma plagg i flera storlekar för att sedan skicka tillbaka det som inte passar. Dyrt och omständligt för många e-handlare, men på senare tid har det dykt upp allt fler tjänster som kanske kan lösa problemet.

Enligt en brittisk studie genomförd av marknadsundersöknings-företaget Redshift Research, beställer 41 procent av de brittiska konsumenterna samma plagg i flera olika storlekar, och returnerar sedan det som inte passar.

61 procent säger också att de tvekar att handla kläder på nätet på grund av att de är bekymrade över storleken.

Annons

– Konsumenterna litar inte på storleksinformationen som finns i nätbutikerna, och det med goda skäl. Det finns inga standarder och storlekarna kan variera avsevärt, även hos en och samma återförsäljare, säger Heikki Haldre, grundare och VD för det virtuella omklädningsrummet Fits.me.

Av de 1000 tillfrågade uppgav även 11 procent att de skickat tillbaka kläder som de använt. Något som inte är så trevligt, varken för återförsäljaren eller den kund som får plagget i brevlådan nästa gång.

Fria returer ett krav

Enligt samma undersökning säger 60 procent att de inte skulle överväga att handla kläder på nätet om inte e-handlarna erbjuder fria returer.

– De har lärt sig att fria returer som många e-handlare erbjuder är till deras fördel. Det betyder att de kan beställa kläderna i flera olika storlekar och skicka tillbaka det de inte vill ha, säger Heikki Haldre.

Det nya köpbeteendet har blivit ett problem för många i modebranschen. Men med tanke på att det är svårt med storlekar på nätet, och konsumenternas inställning till fria returer är det ett problem som inte är helt enkelt att komma runt.

Svensk storlekstjänst

Men på senare tid har det dykt upp flera tjänster som hoppas råda bot på det här problemet. Förutom Fits.me så använder sig bland annat modekedjan Macys av en lösning kallad True Fit, och även vi svenskar kan stoltsera med en så kallad storlekstjänst.

Virtusize hoppas hjälpa både webbutiker och kunder till tryggare köp och färre returer. Tjänsten används i dag av flera svenska och utländska e-handlare, och nyligen utsågs man även till Årets Webbkomet.

– Virtusize har en intressant lösning på ett problem som många stöter på när de ska köpa kläder på nätet, med deras tjänst så försvinner en av de osäkra faktorerna. De sätt som Virtusize avser bringa intäkter på innehåller dessutom många smarta tankar, kommenterade webbentreprenören och jurymedlemmen Jonas Lejon utmärkelsen.

Annons

De olika tjänsterna fungerar på lite olika sätt men har samma mål. Att göra det enklare för kunden att få rätt plagg och minska utgifter och jobb för e-handlarna. Nöjdare kunder och färre returer vill förmodligen alla e-handlare ha.

Källa: Internet Retailer

Annons