Storsatsning på e-handel när DHL expanderar i USA

Det tyska logistikföretaget ska investera 137 miljoner dollar på den amerikanska marknaden för att få fart på den gränsöverskridande e-handeln.

DHL har i dagsläget 20 distributionscentraler i Nordamerika, varav 18 är placerade i USA. Nu meddelar logistikföretaget att man ska investera 137 miljoner dollar under de kommande fyra åren för att bygga ytterligare åtta, samt uppgradera två som redan är i bruk.

I de nybyggda centralerna kommer e-handlare bland annat att kunna lagerhålla sina produkter så att amerikanska kunder snabbare ska kunna få sin beställning, rapporterar Wall Street Journal.

Annons

– Våra kunder efterfrågar stöd och service när de bygger upp sin online-närvaro. Samtidigt blir konsumenter allt mer krävande i termer av snabb leverans, säger Thomas Kipp, strategi- och affärsutvecklingschef för DHL e-handel.

Fler internationella leveranser

Den senaste satsningen är också tänkt att stödja den gränsöverskridande e-handeln som enligt DHL:s beräkningar kommer att vara värd 1 biljon dollar år 2020. DHL försökte under en längre tid att konkurrera med UPS och FedEx när det gäller snabba leveranser i USA, men har på senare år skiftat fokus.

DHL prioriterar nu i allt större utsträckning internationella sändningar och DHL har märkt av en rejäl ökning på den fronten den senaste tiden. Särskilt efter det att United States Customs and Border Protection, CBP, valde att höja den tullfria gränsen från 200 till 800 dollar tidigare i år.

Annons