Stort bakslag för F-handeln när Payvment stänger ner

Vi rapporterade förra året hur e-handel direkt hos Facebook inte verkade fungera. Mindre butiker och verksamheter berättade dock om vissa framgångar men för storskalig e-handel har det sett ganska dystert ut. Nu meddelar f-handelsföretaget Payvment att de stänger ner.

Payvment erbjuder e-handlare verktyg för att sätta upp en butik på Facebook. Nu meddelar företaget att de stänger ner och lämnar över sina kunder till ett annat företag vid namn Ecwid. Alla anställda går också över till ett annat bolag, Intuit.

Det ska ha varit runt 200 000 handlare som använt sig av Payvment för att sälja på Facebook. Dessa måste nu aktivt flytta över sig till Ecwids system av shopping-moduler.

Annons
Annons

- Payvments säljare är pionjärer inom social försäljning och att skapa lojala relationer med Facebook-kunder genom att använda den senaste tekniken. Ecwids e-handelssystem kommer inte bara att göra det möjligt för våra handlare att fortsätta sälja på Facebook, utan också ge dem möjligheten att öppna upp nya kanaler genom att sätta upp en butik var som helst kunderna handlar på nätet, skriver företaget i ett meddelande.

Ännu en spik i kistan

Det är dock uppenbart att någonting i Payvments affärsidé inte gått som beräknat och via statistik ifrån företaget AppData kan det vara f-handeln som inte fungerat. Enligt AppData som övervakar applikationer på Facebook ska Payvments e-handelsapplikation endast haft 10 000 aktiva användare den senaste månaden. En siffra som tillsammans med 200 000 Facebook-butiker skapar en ganska tunn trafik.

- Ännu en spik i kistan för den sociala handeln. Det ironiska är att mycket små företag är de som lyckas få viss omsättning på Facebook, säger Sucharita Mulpuru, chefsanalytiker på Forrester Research om Payvments nedläggning.

Ecwid som nu tar över Payvments kunder ser dock inte f-handeln som något misslyckande.

- Det är spännande att vara i centrum av den expanderande sociala handeln, när vi ser våra kunder skapa framgångsrika företag med sina Facebook-butiker, säger Ruslan Fazlyev, Ecwids VD och grundare.

Om Ecwid har det magiska tricket för att få f-handel att fungera och Payvment inte hade det får tiden utvisa. E-handel på Facebook i någon större skala verkar i alla fall vara svårt att få snurr på. Små nischade butiker som kan nå ut på ett personligt plan sägs dock vara mer framgångsrika.

 

Annons
Annons

Källa: TNW, IR

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!