Storytel stänger boken med 250 miljoner i försäljning

Ljudbokstjänsten fördubblade nästan både antalet abonnenter och sin omsättning under förra året.

Den svenska ljudbokstjänsten Storytel hade ett lyckat 2015, det framgår i bolagets bokslut som släpptes under morgonen. Antalet abonnenter ökade till strax över 202 000 personer, jämfört med cirka 110 000 föregående år.

En tillväxt på 84 procent och streaming-intäkterna hade en liknande utveckling med en ökning på 85 procent. Från 137 miljoner kronor 2014, till 254 miljoner kronor 2015.

Annons

– Under 2015 lyssnade Storytels svenska kunder på cirka 3,5 miljoner ljudböcker genom tjänsten. Vår målsättning är att antalet lyssnade ljudböcker på Storytel Sverige inom några år ska vara fler än antalet sålda pocketböcker i Sverige, säger Storytels VD och grundare, Jonas Tellander.

Växer internationellt

Men även om bolaget ökade både kundstock och försäljning sjönk bolagets resultatet, från 15,2 miljoner kronor 2014 till 3,3 miljoner kronor för 2015. Något som bland annat beror på att Storytel investerat stort i marknadsföring och på att öka sitt utbud av ljudböcker.

Sommaren 2013 inledde Storytel sin utlandsexpansion och under förra året ökade andelen utlandsförsäljning från 10 procent till 19 procent.

– Eftersom Storytel är inne i en tillväxtfas, såväl i Sverige som internationellt, har vi valt att investera aggressivt i varumärkeskännedom och kvalitetsinnehåll. Båda satsningarna bidrar positivt till att attrahera nya abonnenter till tjänsten, säger Jonas Tellander.

Annons