Strömmad musik ökar på bekostnad av nedladdad

Försäljningen av enskilda låtar och album har minskat kraftigt de senaste åren, till stor del tack vare streamingtjänster som Spotify. Enligt en ny mätning fortsätter spiralen nu nedåt. Under årets första sex månader minskade försäljningen med 4,6 procent.

Under de senaste två åren har skivbolag, artister och återförsäljare av musik noga följt utvecklingen. Det senaste decenniet har försäljningen av musik minskat kraftigt men under 2011/2012 såg den ut att ha nått botten.

Förhoppningarna var att den mörkaste perioden för branschen nu var över men nya siffror visar annat. Enligt en mätning från Nielsen and Billboard har den totala försäljningen av album och enskilda låtar minskat med 4,6 procent under första halvåret 2013. CD-försäljningen rasade med hela 14 procent.

Annons

Försäljningen av digital musik, som man hoppats skulle ta över efter de fysiska exemplaren, minskar också. Enligt Nielsen and Billboard ökade albumnedladdningarna med 6,3 procent men totalt sett sjönk försäljningen med 2,3 procent även här.

Kan de bli lönsamma?

I samma undersökningen konstaterar Nielsen and Billboard att antalet nedladdningar minskar mycket tack vare streamingtjänster som Spotify, Pandora, Rdio, och YouTube. Under första halvåret ökade antalet streamad musik med 24 procent.

– Streaming fortsätter att visa en enorm tillväxt med över 50 miljarder ljud- och videoströmmar under första halvåret, säger David Bakula, Senior Vice President Analytics & Client Relations på Nielsen Entertainment

I undersökningen ställer man sig dock frågande till om dessa tjänster kan visa sig vara lika lukrativa som iTunes och liknande tjänster varit. Inte en enda av de strömmande tjänsterna har så här långt visat upp någon vinst. Trots det gav sig Apple, som länge varit ledande inom nedladdad musik med iTunes, in i den strömmande världen med sin nya tjänst iTunes Radio.

Tjänsten kommer att fungera på ungefär samma sätt som Pandora men användare ska också på ett enkelt sätt kunna köpa låtar som de hör via tjänsten. Något som många i musikbranschen hoppas ska stimulera nedladdning av musik.

Källa: The Verge

Annons