Strosa runt i snabbköpet utan att lämna soffan

Den brittiska dagligvarukedjan Tesco fortsätter att leta nya vägar för att höja köpupplevelsen på nätet. Nu testar man en virtuell butik som låter kunden strosa runt i en 3d-miljö av en butik utan att lämna sin soffa.

Virtuella shoppingväggar var hett under 2012. Tesco, en av Storbritanniens största dagligvarukedjor var bland de första att testa, bland annat smällde man upp ett par väggar i sydkorea, men även hemma på de brittiska öarna.

Här i Sverige har MatHem gått i bräschen och har fått ta emot pris för sina virtuella shoppingväggar som poppat upp i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men det där verkar tillhöra gårdagen. Nu är det dags för nya virtuella shoppingmiljöer enligt Tesco som satsar på ”det virtuella snabbköpet”.

Annons

– Många föredrar att handla via Internet, men saknar ändå något av butiksupplevelsen. Det virtuella snabbköpet är ett alternativ, säger Ken Towle, chef för Internethandeln på Tesco.

I stället för en klassisk e-handel kliver kunderna in i något som kan liknas vid ett dataspel. Här kan man strosa runt i gångarna precis som i verkligheten och stoppa varor i sin kundvagn, sin virtuella sådan då alltså.

Positivt mottagande

Men frågan är om det verkligen kommer att skapa den butikupplevelsen som Towle pratar om. För även om kunden via sin dator eller smart TV kan vandra runt i en 3d-variant av en butik och "klämma" på produkterna, så är det ju ändå bara en virtuell butik. Trots det så ska responsen varit positiv.

– Det kommer att dröja ett tag innan vi lanserar det virtuella snabbköpet på bred front. Men responsen hos våra försöksgrupper har dock varit oerhört bra, säger Ken Towle.

Tidigare i år rapporterade vi om något liknande när den kinesiska e-handelsplatsen Yihaodian lanserade ett antal ”augmented reality-butiker” som ska ge kunderna intrycket av att befinna sig i en fysisk butik medan de surfar på nätet.

Butikerna som kallas “Unlimited Yihaodian” placeras på ”tomma” platser som torg, och med hjälp av en app till sin smartphone kan kunderna sen se en butik full med varor. De som har ett konto kan också handla och får det sedan hemlevererat precis som när de handlat på nätet.

Man kan kanske diskutera de olika virtuella shoppingmiljöerna, deras användningsområde och huruvida de verkligen höjer köpupplevelsen. Men man kan inte anklaga branschen för att inte försöka vara innovativa.

 
Källa: Dagens Handel, Marketing Magazine

Annons

Annons