Strumpgalen vecka 2: Stor milstolpe på vägen mot 100

Rikard Westberg lär sig namnet på sin kollega och vad stödstrumpor är för något.

Andra veckan och peppen från första dagarna har inte hängt med över helgen. Det börjar droppa in mail och meddelanden med klagomål på att rabattkoder inte fungerar, disallowed character i kassan och att det är för dåligt med storlekar på strumporna. Dessutom visar det sig att vi säljer fel sorts strumpor - och de är definitivt billigare på Aliexpress.

Jag och praktikanten (som tydligen inte heter Charlotte utan Therese) har satt som mål att vi ska nå 100 beställningar innan 31 oktober. Det kan verka både mycket och lite. Mycket för att vi mellan januari och september i år bara har haft 16 order i butiken. Lite för att jag ju vet av erfarenhet att det relativt enkelt går att köpa trafik, som i sin tur kan konverteras till köp.

Annons

Dags att öka snittordervärdet

Vi har några mål till, som vi har pratat om, men som är lite mer mjuka. Vi ska fokusera på att öka e-postlistan och vi vill få upp snittordervärdet. Det sistnämnda kommer vi bomma på, om diverse e-handlare fortsätter att testa oss genom att beställa en barnstrumpa á 25 kronor åt gången. Å andra sidan så kommer vi på det sättet närmare målet på 100 order innan oktobers slut.

Fokus den här veckan har varit att öka sortimentet på populära strumpkategorier. Vi har ingen egen statistik att förhålla oss till här, så vi får förlita oss på keyword tools, som finns i Googles sökordsplanerare, och keywordtool.io. Tanken - som inte är underbyggd med annat än en magkänsla - är också att vi ska satsa på produkter som är lite speciella, eller i alla fall inte de tio standardstrumpor som hänger på ställ vid kassan i var och varannan klädbutik.

Ny landningssida behövs

Den här veckan har Therese lärt mig vad stödstrumpor är för något. Vi har nu köpt in ett antal nya varianter av dessa strumptyper, och fler är på väg in. Dock tror jag att vi också behöver skapa en kategori, eller i alla fall landningssida, som heter kompressionsstrumpor. Detta eftersom jag misstänker att ni sportiga typer därute kanske inte vill köpa stödstrumpor, men betalar gärna lite extra för en "ultra compression high performance running"-strumpa. Rätt?

Vi har också kommit igång med Adwords och håller i detta nu på att skapa fler annonsgrupper och kampanjer med specifika landningssidor. Förhoppningsvis slår detta väl ut, utan att vi spenderar hela kassan under helgen.

Nog om detta. Här kommer veckans klipp av 0 till 80. Får du inte nog, så följ oss på Instagram @0till80 eller gör en beställning på strumpor. Då blir vi superglada!

VIDEO:

DEL 1: Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Annons
Annons