Annons

Studio Heijne miljösatsar med produktion på beställning Wendy Heijne vill kapa massproduktion i sin nya e-handel

Studio Heijne miljösatsar med produktion på beställning

2016-08-19 13:05

När det nya onlinemodemärket Studio Heijne öppnar för beställningar den 29 augusti är det med ett nytt koncept som ska ge kunderna mervärde och samtidigt göra en insats för ett mer hållbart samhälle.

För Wendy Heijne, som tidigare arbetat som designer för H&M, är det ett välkänt problem att den delen av modebranschen som erbjuder massproducerade varor ofta tillverkar för många exemplar av varje produkt. När hon nu har grundat e-handeln Studio Heijne är det därför med ett helt nytt koncept.

- Genom att göra tillverkningen av plaggen efter kundens beställning produceras inga överflödiga produkter. Konceptet handlar också om möjligheten att kunna skräddarsy produkter efter eget tycke och smak, vilket gör att vi kan erbjuda många olika varianter baserat på en och samma klänning. En specifik klänningdesign kan exempelvis generera mer än 200 olika slutprodukter, förklarar hon.

Sys efter beställning i Litauen

Hos Studio Heijne får kunderna utgå från sex klänningsmodeller som de genom att välja mellan bland annat olika färger och längder kan anpassa efter tycke och smak. Den som inte känner för att göra några val kan förstås även beställa klänningarna i sitt grundutförande.

När beställningen är lagd sys klänningen upp på efterfrågan i företagets ateljé i Litauen innan den levereras till kunden inom ett par veckor.

Är kunderna beredda att vänta i några veckor på sitt plagg nu när många är vana vid att e-handel ska gå snabbt?

Annons
Annons
- Jag vet att det finns många kvinnor som jag, som har tröttnat på massproducerade plagg och letar efter det personliga och unika. Jag är övertygad om att de kvinnorna har överseende med att det tar lite längre tid att få en produkt som man delvis själv har designat, säger Wendy Heijne.

Förbeställda plagg för otåliga 

Studio Heijne kommer även att erbjuda några utvalda plagg som har förbeställts för de som vill testa konceptet eller inte vill vänta på sin leverans.

Vad kommer plaggen att kosta?

- Klänningen Workday som syns på hemsidan kommer att kosta mellan 2995 och 3495 svenska kronor, beroende på vilken klänninglängd man väljer.

Studie Heijnes första kollektion presenteras den 29:e augusti och samma datum öppnar studioheijne.com för beställningar. Sortimentet kommer sedan att uppdateras och byggas ut efterhand.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Annons
Annons
Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Skincity om släppet:

Skincity om släppet: "Högre tryck än vi hade förutspått"

Stärker nu upp inför Black Friday.

Amazons <nobr>e-handel</nobr> för företag öppnar filial i Sverige

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

B2B-försäljningen till Sverige har ökat?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Olaglig poaching av säljare på marknadplatsen.

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Ska dra sig ur Världspostföreningen.

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Det blir många batterier det.

1
Annons
Annons
Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Återförsäljare måste acceptera ny e-handel.

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - <nobr>e-handeln</nobr> består

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta