Style.com anställer från Asos och Net-A-Porter

Condé Nast ser om sitt hus inför omvandlingen av nyhetssajten Style.com. I väntan på att sajten ska förvandlas till en global shoppingsajt plockar man in en rad brittiska e-handelsprofiler.

Snart är det dags för mediehuset Condé Nast, som bland annat äger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair, att relansera Style.com. En av deras nyhets- och modesajter som framöver ska agera som en global e-handelsplattform.

Lanseringen var planerad i höst men nu ser det ut att dröja till början av 2016 innan det är dags. Först ut blir i alla fall Storbritannien med brittiska Vogue och GQ, sedan är det dags för USA innan resterande av Condé Nasts internationella upplagor hakar på.

Annons

Målet är, som man själva uttrycker det, att bli den första shoppingsajten som lyckas få till en perfekt mix av e-handel och innehåll. För att lyckas med detta har man nu fyllt på med kända namn inom e-handelsbranschen.

Köp direkt i tidningen

Bland annat har Melissa Dick, tidigare global redaktionell chef för Asos och redaktör för ElleUK.com anslutit, samt Mo White som bland annat jobbat för Net-A-Porter där hon var med och lanserade varumärkena Outnet och Iris & Ink. Man har även knutit till sig Natalie Varma, tidigare e-handelschef på Anya Hindmarch.

Tanken är att Style.com ska agera som en medlare mellan magasin och återförsäljare. Läsare ska kunna shoppa direkt från tidningarna, precis hur detta ska ske är ännu inte klart, eller via Style.com. Sajten kommer inte själv att sitta på något lager utan kommer helt enkelt att omdirigera köpen till respektive varumärke som tar hand om resten.

 

Källa: Racked.com

Annons