Annons

Stylepit går multikanal i fusion med modekoncern

Stylepit går multikanal i fusion med modekoncern

2014-09-22 11:25

Stylepit, tidigare känt som SmartGuy, köper upp det norska modeföretaget Conseptor. E-handlaren uppges betala 208 miljoner danska kronor för koncernen som bland annat äger butikskedjan Solid. Med köpet tar Stylepit nu sikte på den fysiska detaljhandeln.

Den danska e-handlaren Stylepit som i våras samlade nätbutikerna SmartGuy, SmartGirl, SmartKids, SmartSport, SmartMen och StyleDelux i Danmark, Norge och Sverige under ett och samma tak, köper upp den norska modekoncernen Conseptor.

Avtalet innebär att Stylepit tar över de fyra varumärkena Solid, Peppercorn, Desires och Tailored Originals samt Conseptors detaljistverksamhet i Danmark och Norge. Stylepit kommer även att ta över de tillhörande nätbutikerna för de fyra varumärkena.
– Den strategiska potentialen i denna sammanslagning är stor. Om vi kan lyckas sälja fler av våra egna varumärken på nätet till våra slutanvändare, finns det stora möjligheter att förbättra vårt resultat avsevärt. Nu har vi ett kanonteam med Solid och CNS i spetsen, som kan producera de varor som vi vet att vi kan sälja, säger Nicolai Kærgaard, en av Stylepits grundare.

Strategiska möjligheter

Fusionen måste godkännas av det danska konkurrensverket men om den går i genom betyder det att Stylepit får tillgång till en stor volym av private label, försäljning av egenproducerade varor. Man får också en språngbräda ut i den fysiska världen.

Detaljhandelsverksamheten består i dagsläget av 37 Solid-butiker i Danmark och Norge, bland annat flera flaggskeppsbutiker på Ströget i Köpenhamn och Köpenhamns flygplats.
– Den verksamheten ger Stylepit ett antal nya strategiska möjligheter inom omni-channel vilket kommer att generera korsförsäljning mellan butiker och online. Till exempel kan varor som beställts på nätet plockas upp i butikerna, precis som att returvaror kan lämnas där, skriver Stylepit i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta