Stylepit går multikanal i fusion med modekoncern

Stylepit, tidigare känt som SmartGuy, köper upp det norska modeföretaget Conseptor. E-handlaren uppges betala 208 miljoner danska kronor för koncernen som bland annat äger butikskedjan Solid. Med köpet tar Stylepit nu sikte på den fysiska detaljhandeln.

Den danska e-handlaren Stylepit som i våras samlade nätbutikerna SmartGuy, SmartGirl, SmartKids, SmartSport, SmartMen och StyleDelux i Danmark, Norge och Sverige under ett och samma tak, köper upp den norska modekoncernen Conseptor.

Avtalet innebär att Stylepit tar över de fyra varumärkena Solid, Peppercorn, Desires och Tailored Originals samt Conseptors detaljistverksamhet i Danmark och Norge. Stylepit kommer även att ta över de tillhörande nätbutikerna för de fyra varumärkena.

Annons
Annons

– Den strategiska potentialen i denna sammanslagning är stor. Om vi kan lyckas sälja fler av våra egna varumärken på nätet till våra slutanvändare, finns det stora möjligheter att förbättra vårt resultat avsevärt. Nu har vi ett kanonteam med Solid och CNS i spetsen, som kan producera de varor som vi vet att vi kan sälja, säger Nicolai Kærgaard, en av Stylepits grundare.

Strategiska möjligheter

Fusionen måste godkännas av det danska konkurrensverket men om den går i genom betyder det att Stylepit får tillgång till en stor volym av private label, försäljning av egenproducerade varor. Man får också en språngbräda ut i den fysiska världen.

Detaljhandelsverksamheten består i dagsläget av 37 Solid-butiker i Danmark och Norge, bland annat flera flaggskeppsbutiker på Ströget i Köpenhamn och Köpenhamns flygplats.

– Den verksamheten ger Stylepit ett antal nya strategiska möjligheter inom omni-channel vilket kommer att generera korsförsäljning mellan butiker och online. Till exempel kan varor som beställts på nätet plockas upp i butikerna, precis som att returvaror kan lämnas där, skriver Stylepit i ett pressmeddelande.

Källor: Business.dk, Detailfolk.dk

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!