Succé för lokal e-handel med två städer som bas

Familjeföretaget med hjärta i Limhamn och Karlskrona har kunder både bland lokalbor och utflyttade.

Vad har Malmöstadsdelen Limhamn och Blekingestaden Karlskrona egentligen gemensamt?

Inte så mycket kan tyckas. Men så är det inte för Tina Olsson och hennes familj. Sedan några veckor tillbaka är de igång med sina båda e-handelssidor, där de säljer produkter lokalt avsedda för de respektive orterna. Kopplingen?

Annons

- Jag är från Limhamn, men min man och hans son är från Karlskrona. Därav den udda kombinationen, förklarar Tina Olsson för Ehandel.se.

Ett företag - två varumärken

Det fick således bli två varumärken: Karlskroniten för dem som gillar Karlskrona och Kokkolit, för dem med förkärlek till Malmöstadsdelen Limhamn. Kokkolit eftersom det fanns en liten algsort med det namnet som skapade Limhamns kalkbrott för 60 miljoner år sedan.

Och resan för att komma igång med familjeföretaget har varit ganska lång.

- Jag beställde varorna redan i julas, men det tog tid innan de kom, säger Tina Olsson.

Produkterna är kläder och inredning med tryck som har stark koppling till de respektive orterna.

- Vi försöker hitta motiv som ska vara lokala. I Limhamn har vi exempelvis också ångloket som drog “sillatåget” förr i tiden. Dom är otroligt populära!

Företaget köper allt de säljer från ett företag i Stockholm som heter Sport Design Sweden. Designen står Tina Olsson och familjen själva för, men med support från stockholmsföretaget. Sport Design Sweden har sedan sin egen tillverkning utomlands. 

“Alltid brunnit för det lokala”

Tanken har hela tiden varit att vara ett e-handelsföretag. Tidigare jobbade Tina Olsson på bank, men hade samtidigt små barn och reste mycket i jobbet. Hon sökte ett mer flexibelt arbete, där hon kunde lära sig något nytt och utvecklas.

Annons

- Jag funderade länge på vad det skulle kunna vara, men jag har alltid brunnit för det lokala och till slut blev det detta, säger hon.

Men det var också en kostnadsfråga; Tina Olsson ville se om idén bar sig.

- Om det fungerar kan man ha tillfälliga pop up-butiker eller tillfälliga försäljningsstånd.

Målgruppen finns på Facebook

Marknadsföring i sociala medier har hon också börjat med och hon har märkt att det är särskilt en kanal som fungerar.

- Facebook är bra! Vår målgrupp är i huvudsak personer som är 40 och uppåt och dom är aktiva på Facebook.

Men Tina Olsson menar att fysisk närvaro också är viktig. Därför åker hon runt även på olika marknader och festivaler och säljer.

- Jag har varit på hamnfestivalen i Limhamn och på skärgårdsfestivalen i Karlskrona och det har varit ett jättepositivt mottagande! Många tycker att det är ett bra initiativ och vi har en hel del försäljning på såna ställen med.

Uppsving för lokal förankring

I nuläget jobbar hon heltid med företaget. Framförallt sköter hon webbutikerna, medan bonussonen Jonathan, som fortfarande bor i Karlskrona, sköter försäljningen för Karlskroniten. På så sätt kan kunderna komma och prova om det är något plagg de är nyfikna på. 

Och hon tror att intresset för de båda varumärkena grundar sig i en ökande vurm för den egna hembygden.

- Jag tror att det här med lokal förankring har fått ett uppsving. När vi började planera det här förra hösten så kändes det inte så hett, men i våras dök det plötsligt upp fler som gjorde liknande grejer. Det kanske är något som ligger i tiden. Lokalproducerad mat är ju också väldigt starkt just nu, säger Tina Olsson.

Kuddar i Bryssel

Hon tror också det faktum att många svenskar flyttar från sina hemorter och in till storstäderna bidrar till intresset för Kokkolit och Karlskroniten.

- Vi ser att vissa av våra grejer skickas kors och tvärs över landet till folk som antagligen har flyttat ifrån sina uppväxtorter. Och på Skärgårdsfesten var det några utlandssvenskar som kom och köpte av oss. Vi har rätt många kunder som är hemvändare, så våra kuddar finns exempelvis inte bara i Limhamn och Karlskrona, utan också i Nya Zeeland, Frankrike och Bryssel.

Annons