Annons

Superenkelt att starta E-handel idag

Superenkelt att starta E-handel idag

2011-03-03 13:18

Anton som står bakom den nystartade nätbutiken Headler.se föreläste på vinterminglet SSMX för två veckor sedan. Han pratade där om hur det idag är superenkelt att starta upp en nätbutik. Nu har han även samlat tankarna bakom detta föredrag i ett blogginlägg.

Han nämner bland annat styrkorna i e-handel som att man inte behöver något stort kapital för att starta upp och att affärsmodellen med att sälja saker redan är etablerad och definitiv. Anton framhäver även att e-handelsmarknaden med logistikhantering, plattformar, marknadsföring m.m. har utvecklats avsevärt de senaste åren. Det ska alltså nu vara mycket enklare att ge sig in i branschen än för t.ex. 3 år sedan.

Det är inte bara systemen och verktygen som är mer tillgängliga och skalbara idag utan det är även informationen som man behöver för att lära sig allt om e-handel. Anton använder Ehandel.se som ett exempel på detta. Denna nya spridning av information gör startsträckan till en fungerande e-handel mycket kortare.

Anton ser mycket positivt på nystartade e-handlares chanser att lyckas och här är ett exempel:

"Det är sjukt lätt att vara bäst. De flesta större ehandlare är lata och köper hellre tv-reklam än att skriva grymt innehåll till sina produktsidor. Idag krävs det väldigt, väldigt lite för att sticka ut och vara bättre än de flesta andra ehandlare. Särskilt inom vissa nischer, förstås, men även generellt. Var lite snyggare, ha lite bättre support, starta en blogg eller se bara till att ha de bästa specifikationerna och beskrivningarna på produktsidorna (kanske t.o.m. ett videoklipp där man presenterar produkten?) så kommer du vara mer innovativ än både CDON och Netonnet varit de senaste 5 åren."

Vi älskar Antons entusiasm och drivkraft. Även om du inte håller med angående e-handelns enkelhet så kan du alltid dra nytta av hans positiva energi som lätt smittar av sig. Ni kan läsa hela Antons inlägg här.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.