Annons

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA Amazon knyter till sig fler chaufförer

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA

2016-02-18 15:40

Amazon har utökat sin Uber-tjänst till 14 amerikanska städer och leveransmodellen används nu för hela utbudet på Amazon.com.

I slutet av september presenterade Amazon tjänsten Amazon Flex i Seattle. Det är en för företaget ny leveransmodell som låter vem som helst anmäla sitt intresse för att agera chaufför. Precis som med taxi-tjänsten Uber, beställer Amazon en chaufför vid behov som sedan utför en viss leverans. Chaufförerna kan också bli schemalagda under vissa tider på dygnet.

"Skapar nya leveransmöjligheter"

Nu ska e-handlaren enligt Reuters ha expanderat sina "taxileveranser" till 14 amerikanska städer, som till exempel Las Vegas, Phoenix och Dallas, och dessutom verkar leveransmodellen ha utökats från att bara gälla Prime Now-kunder till att även omfatta standardleveranser.

Reuters har i varje fall fått bekräftat att det är så det går till i Texas. Detta skulle innebära att utbudet av varor som körs ut med den Uber-inspirerade servicen har utökats ordentligt från det ursprungliga urvalet.

Annons
Annons
- Den nya strömmen av paket kommer att skapa nya leveransmöjligheter, ska Amazon ha skrivit i ett mail till sina chaufförer.

Sparar pengar på "the last mile"

Förändringarna i Amazon Flex har fått Reuters att spekulera i om Amazon nu på allvar försöker att ta upp kampen med leveransjättar som UPS och FedEx. Personer med kunskap på området som Reuters har pratat med tror att Amazon med sina "on demand"-chaufförer kan spara stora summor pengar på särskilt den sista sträckan hem till kunden.

För att kvalificera sig som Amazon Flex-chaufför måste man ha en egen bil, som ska vara minst en "sedan av medelstorlek eller större", en smartphone och en godkänd bakgrundskoll. Chaufförerna, som enligt Amazon kan tjäna mellan 18 och 25 dollar i timmen, plus eventuell dricks, står själva för bensin och försäkringar.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Annons
Annons
Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Twitter verkar vara bättre på att locka annonsörer än att dra till sig nya användare.

Supersnabb leverans i Skottland när Glasgow får Prime Now

Efter framgångarna i resten av Storbritannien har det blivit dags för skottarna att ta del av Amazons supersnabba leveranser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Succé för Klarnas app - på topp tre bland mest nedladdade

Betalföretaget sopar mer eller mindre banan med sin nylanserade gratisapp.

Adlibris nya plan: Att skapa ett <nobr>e-handelsanpassat</nobr> ombud

Adlibris nya plan: Att skapa ett e-handelsanpassat ombud

Sju månader efter butikspremiären vill Adlibris VD Johan Kleberg på allvar ta upp kampen med de befintliga postombuden.

Göran Månsson:

Göran Månsson: "Vi kommer givetvis att överklaga"

Länsstyrelsen gick på grannarnas linje när det gällde E-CITY i Ängelholm. Nu slår byggherren tillbaka.

Annons
Annons

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior

Många e-handlare ifrågasätter ifall Alibabas kamp mot piratkopiorna verkligen går att ta på allvar.

Stark ökning när Facebook Ads ger valuta för pengarna

En reklambyrå som säljer annonsering på Facebook rapporterar att PR-modellen verkar ge allt bättre resultat.

Amazon i drönarsamarbete med Storbritanniens regering

Amazon i drönarsamarbete med Storbritanniens regering

Ska testa metoder för att leverera varor med mindre drönare.

"Tvång och censur" - kritik mot Blockets chattfunktion

En e-handlare som har sin butik på Blocket är kritisk till att han nu tvingas sköta sin kundkontakt via Blockets nylanserade meddelandetjänst.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem