Annons

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA Amazon knyter till sig fler chaufförer

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA

2016-02-18 15:40

Amazon har utökat sin Uber-tjänst till 14 amerikanska städer och leveransmodellen används nu för hela utbudet på Amazon.com.

I slutet av september presenterade Amazon tjänsten Amazon Flex i Seattle. Det är en för företaget ny leveransmodell som låter vem som helst anmäla sitt intresse för att agera chaufför. Precis som med taxi-tjänsten Uber, beställer Amazon en chaufför vid behov som sedan utför en viss leverans. Chaufförerna kan också bli schemalagda under vissa tider på dygnet.

"Skapar nya leveransmöjligheter"

Nu ska e-handlaren enligt Reuters ha expanderat sina "taxileveranser" till 14 amerikanska städer, som till exempel Las Vegas, Phoenix och Dallas, och dessutom verkar leveransmodellen ha utökats från att bara gälla Prime Now-kunder till att även omfatta standardleveranser.

Reuters har i varje fall fått bekräftat att det är så det går till i Texas. Detta skulle innebära att utbudet av varor som körs ut med den Uber-inspirerade servicen har utökats ordentligt från det ursprungliga urvalet.

Annons
Annons
- Den nya strömmen av paket kommer att skapa nya leveransmöjligheter, ska Amazon ha skrivit i ett mail till sina chaufförer.

Sparar pengar på "the last mile"

Förändringarna i Amazon Flex har fått Reuters att spekulera i om Amazon nu på allvar försöker att ta upp kampen med leveransjättar som UPS och FedEx. Personer med kunskap på området som Reuters har pratat med tror att Amazon med sina "on demand"-chaufförer kan spara stora summor pengar på särskilt den sista sträckan hem till kunden.

För att kvalificera sig som Amazon Flex-chaufför måste man ha en egen bil, som ska vara minst en "sedan av medelstorlek eller större", en smartphone och en godkänd bakgrundskoll. Chaufförerna, som enligt Amazon kan tjäna mellan 18 och 25 dollar i timmen, plus eventuell dricks, står själva för bensin och försäkringar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta