Annons

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA Amazon knyter till sig fler chaufförer

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA

2016-02-18 15:40

Amazon har utökat sin Uber-tjänst till 14 amerikanska städer och leveransmodellen används nu för hela utbudet på Amazon.com.

I slutet av september presenterade Amazon tjänsten Amazon Flex i Seattle. Det är en för företaget ny leveransmodell som låter vem som helst anmäla sitt intresse för att agera chaufför. Precis som med taxi-tjänsten Uber, beställer Amazon en chaufför vid behov som sedan utför en viss leverans. Chaufförerna kan också bli schemalagda under vissa tider på dygnet.

"Skapar nya leveransmöjligheter"

Nu ska e-handlaren enligt Reuters ha expanderat sina "taxileveranser" till 14 amerikanska städer, som till exempel Las Vegas, Phoenix och Dallas, och dessutom verkar leveransmodellen ha utökats från att bara gälla Prime Now-kunder till att även omfatta standardleveranser.

Reuters har i varje fall fått bekräftat att det är så det går till i Texas. Detta skulle innebära att utbudet av varor som körs ut med den Uber-inspirerade servicen har utökats ordentligt från det ursprungliga urvalet.

Annons
Annons
- Den nya strömmen av paket kommer att skapa nya leveransmöjligheter, ska Amazon ha skrivit i ett mail till sina chaufförer.

Sparar pengar på "the last mile"

Förändringarna i Amazon Flex har fått Reuters att spekulera i om Amazon nu på allvar försöker att ta upp kampen med leveransjättar som UPS och FedEx. Personer med kunskap på området som Reuters har pratat med tror att Amazon med sina "on demand"-chaufförer kan spara stora summor pengar på särskilt den sista sträckan hem till kunden.

För att kvalificera sig som Amazon Flex-chaufför måste man ha en egen bil, som ska vara minst en "sedan av medelstorlek eller större", en smartphone och en godkänd bakgrundskoll. Chaufförerna, som enligt Amazon kan tjäna mellan 18 och 25 dollar i timmen, plus eventuell dricks, står själva för bensin och försäkringar.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem