Annons

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA Amazon knyter till sig fler chaufförer

Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA

2016-02-18 15:40

Amazon har utökat sin Uber-tjänst till 14 amerikanska städer och leveransmodellen används nu för hela utbudet på Amazon.com.

I slutet av september presenterade Amazon tjänsten Amazon Flex i Seattle. Det är en för företaget ny leveransmodell som låter vem som helst anmäla sitt intresse för att agera chaufför. Precis som med taxi-tjänsten Uber, beställer Amazon en chaufför vid behov som sedan utför en viss leverans. Chaufförerna kan också bli schemalagda under vissa tider på dygnet.

"Skapar nya leveransmöjligheter"

Nu ska e-handlaren enligt Reuters ha expanderat sina "taxileveranser" till 14 amerikanska städer, som till exempel Las Vegas, Phoenix och Dallas, och dessutom verkar leveransmodellen ha utökats från att bara gälla Prime Now-kunder till att även omfatta standardleveranser.

Reuters har i varje fall fått bekräftat att det är så det går till i Texas. Detta skulle innebära att utbudet av varor som körs ut med den Uber-inspirerade servicen har utökats ordentligt från det ursprungliga urvalet.

Annons
Annons
- Den nya strömmen av paket kommer att skapa nya leveransmöjligheter, ska Amazon ha skrivit i ett mail till sina chaufförer.

Sparar pengar på "the last mile"

Förändringarna i Amazon Flex har fått Reuters att spekulera i om Amazon nu på allvar försöker att ta upp kampen med leveransjättar som UPS och FedEx. Personer med kunskap på området som Reuters har pratat med tror att Amazon med sina "on demand"-chaufförer kan spara stora summor pengar på särskilt den sista sträckan hem till kunden.

För att kvalificera sig som Amazon Flex-chaufför måste man ha en egen bil, som ska vara minst en "sedan av medelstorlek eller större", en smartphone och en godkänd bakgrundskoll. Chaufförerna, som enligt Amazon kan tjäna mellan 18 och 25 dollar i timmen, plus eventuell dricks, står själva för bensin och försäkringar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem