Annons

Superjobbigt att reklamera borttappade Kinapaket Ytterligare en nackdel med Kina-shopping

Superjobbigt att reklamera borttappade Kinapaket

2018-05-29 07:00

Goda nyheter för svenska e-handlare.

Vi på Ehandel.se har fått information om att PostNord hänvisar konsumenter till Wishs kundtjänst när deras paket från Wish kommit bort. Vilket e-handlare dock vet är korrekt. Reklamationer gällande försvunna paket ska gå via den som köpt frakten från början, det vill säga e-handlaren och i detta fallet marknadsplatsen Wish.

Efter en diskussion med PostNord inser vi dock det monumentalt jobbiga i att faktiskt reklamera ett Kinapaket som kommit bort. Speciellt om det försvinner efter att kunden betalat in PostNords hanteringsavgift på 75 kronor, samt angiven moms.

Även om PostNord gör sitt bästa så kommer alltid paket att försvinna på vägen och när det handlar om hundratusentals Kinapaket så kommer garanterat flera hamna i ovanstående sits där moms och hanteringsavgift är betald, men paketet aldrig dyker upp. Vi på Ehandel.se har även fått vittnesmål om detta, vilket alltså ledde till att vi kontaktade PostNord för att få veta mer i frågan.

- Eftersom det är många parter inblandade blir det flera steg. Wish är den som kan ersätta varan, eftersom det är där den är köpt. Juridiskt är det Wish som köpt frakten, och de som kan få ersättning om något går fel. De kraven ställer de på den de köpt frakten av, som i sin tur kan vända sig till PostNord. Tullverket hanterar momsen, och det är dit man ska vända sig om man vill ha rättelse på en momsinbetalning. För hanteringsavgiften vänder man sig till PostNords kundservice, förklarar PostNords pressansvarige Maria Ibsén.

Att få tillbaka PostNords hanteringsavgift, oftast 75 kronor, löser man alltså via fraktbolagets kundtjänst. Momsen får man dock lösa med Tullverket och PostNord är inte helt hundra på hur det går till när vi frågar dem.

- För att korrigera momsen kontaktar man Tullverket, och hur deras hantering ser ut vet jag tyvärr inte, säger Maria Ibsén.

Hanteringsavgiften ska dock återbetalas samma väg som den betalades in, så om kunden använt till exempel kort så sätts pengarna tillbaka på kortet, meddelar fraktbolaget.

Annons
Annons

För att få tillbaka pengarna för frakten och varans värde så kontaktar man Wish, som alltså står för dessa bitar. Frakten ska Wish begära tillbaka av China Post, som i sin tur får reklamera den hos PostNord. Vi gissar dock att Wish kommer att kreditera kunden för hela beloppet, innan de lyckas få tillbaka en fraktavgift som oftast är ganska liten.

Som konsument gäller det alltså att hålla tummarna för att Kinapaketen faktiskt tar sig från PostNords uppsamlingscentral till kundens adress, om man inte är beredd att kontakta minst tre instanser för att få tillbaka sina pengar. En person som kontaktade Ehandel.se hade betalat alla avgifter för sex paket medan endast tre sades ha kommit fram. Enligt PostNord är detta dock mycket ovanligt.

Vet ni hur många paket som försvinner efter att ni skickat ut inbetalningskort och avgiften har betalats?

- Eftersom de här försändelserna skickas som brev har de inte samma spårbarhet som paket. Vår uppfattning är att det är förhållandevis få som anmäls som saknade i relation till de 1,7 miljoner försändelser vi har hanterat hittills. Och precis som med vanliga paket är det ytterst få som aldrig kommer till rätta.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta