Annons

Superpersonliga DeinDesign tar över Europa Victoria Chirita

Helgläsning: Superpersonliga DeinDesign tar över Europa

2018-03-10 10:00

Slår Kina med stort sortiment och snabb leverans.

Utan vare sig produkt eller marknad gav sig det tyska e-handelsföretaget DeinDesign ut på banan år 2006. Grundaren Victoria Chirita var övertygad om att det fanns lika många smaker som det fanns människor, om inte fler, och bestämde sig för att ta en produkt som anpassats för den stora massan och göra den personligt anpassad för den lilla människan.

- Vi var tvungna att bygga en marknad, för den fanns inte när vi startade vårt företag. Det fanns inga smarta mobiltelefoner, eller produkter som var jämförbara med våra produkter. Så vi började verkligen från början, säger Victoria Chirita till Ehandel.se, när vi träffar henne i Berlin.

DeinDesigns resa inleddes med personalisering av de mobiltelefoner som fanns på marknaden 2006. Än i dag är det mobiltelefoner och surfplattor som företaget fokuserar mest på, även om sortimentet nu också består av till exempel T-shirts och väskor. Totalt kan DeinDesigns kunder nu välja mellan 6 000 produkter att sätta sin personliga prägel på.

Finns på tio språk

Och även om ett antal uppstickare sedan 2006 har börjat konkurrera om mobiltelefonägarnas uppmärksamhet, har DeinDesign stått sig starkt. Numera leder företaget, enligt egen utsago, den europeiska marknaden för personligt anpassade accessoarer till mobiltelefoner och andra elektroniska enheter. Företagets sida finns på tio språk, varav svenska är ett.

- Vi säljer till hela världen men vi marknadsför oss primärt i de europeiska länderna, förklarar Victoria Chirita.

Att bygga ett varumärke kräver förstås en del jobb. För att lyckas behövde DeinDesign få människor att inse att de hade ett behov som de kanske inte visste om att de saknade.

Fick skapa kundbeteendet 

Victoria Chirita pratar om att skapa en "tribe", där en person i en grupp visar vägen med en ny produkt eller ett nytt beteende, varpå en grupp människor sedan följer efter och blir en del av det nya beteendet.

Hur gjorde ni för att bygga DeinDesigns varumärke?

- Det är egentligen en lång historia. Men de viktigaste punkterna för oss är, och har varit, att hålla sig autentisk, att skapa det här beteendet, att skaffa sig momentum. Människor måste lita på dig som märke och företag, vilket ju har att göra med att vara autentisk. Så det finns en del saker man måste tänka på.

Men vägen till DeinDesigns nuvarande momentum på marknaden har inte varit helt spikrak. Under de första åren fick företagets medarbetare ibland frågor om vad märket DeinDesign (som betyder “din design” på svenska) egentligen stod för. Frågorna ledde till tvivel om hur bra namnet var när allt kom omkring, och så småningom togs det bort till förmån för det nya namnet DesignSkins.

Gick tillbaka till originalnamn

Tanken var att DesignSkins skulle ge en bättre bild av vilken typ av produkter företaget sålde, men efter en tid stod det klart att det nya namnet inte hade någon anknytning till att det var personaliserade produkter som stod i fokus.

Nu känner Victoria Chirita att DeinDesign är ett tillräckligt starkt varumärke för att kunna stå på egna ben.

- I dag har vi självförtroendet att kunna svara att DeinDesign helt enkelt betyder “DeinDesign”. Det är vårt varumärke. Hade jag fått välja i dag hade jag aldrig bytt namn.

Vilken är utmaningen med att få folk att köpa er produkt?

Annons
Annons

Den största utmaningen är att få majoriteten ombord. Om du inte spenderar stora summor på marknadsföring, så måste du övertyga massorna på något annat sätt. Och det gör du genom hur du agerar och uppför dig, hur du kommunicerar helt enkelt, säger Victoria Chirita, och fortsätter:

- Jag tror att det är en stor utmaning bara att få folk att förstå att din produkt finns tillgänglig.

"Människor vill göra ett statement"

Personalisering är ett av de främsta ledorden hos DeinDesign, som märker av en stark efterfrågan på helt individuellt anpassade mobilskal. Att välja mellan färdiga designs räcker alltså inte - kunderna vill ha helt unika prylar med helt egna bilder.

De personaliserade produkterna utgör den stora merparten av DeinDesigns försäljning, och produkternas popularitet växer inte minst i samband med högtider som jul och Alla hjärtans dag.

- Människor vill göra ett statement. De vill vara sig själva och uttrycka sig själva. Det kan de inte göra om de lägger sin telefon på bordet och där ligger tio andra telefoner som alla ser likadana ut. De vill visa upp vad just de gillar. Så personalisering är väldigt viktigt och det blir definitivt allt viktigare.

Men samtidigt som allt fler alltså är villiga att investera i personaliserade mobilskal, vill många konsumenter komma så billigt undan som möjligt. Och att det väller in tusentals paket från Kina varje dag, är inte en situation som är unik för Sverige.

"Kina kan aldrig tävla med det"

DeinDesign hanterar dock konkurrensen med Kina med bland annat snabba transporter. Kundens order, som alltså trycks på beställning, lämnar fabriken efter 24 timmar.

- Så i bästa fall, om frakten fungerar som den ska, har kunden sin personligt anpassade produkt inom 48 timmar. Kina kan aldrig någonsin tävla med det.

En annan konkurrensfördel är att DeinDesign, enligt Victoria Chirita, har ett betydligt större utbud än vad företagen i Kina kan erbjuda.

- Om du tar en titt på sidorna i Kina så kan du kanske köpa skal till de tio populäraste telefonerna. Du kommer inte att hitta ett case för en iPhone 5 till exempel, men hos oss kan du hitta allt.

- Vi är det ultimata longtail-företaget, och det som är intressant för oss intresserar inte företag i Kina. Även om vi bara säljer en produkt en gång om året, så är det helt okej för oss eftersom vi trycker på beställning.

"Får det man betalar för"

Victoria Chirita konstaterar dock att det alltid kommer att finnas kunder som bryr sig mer om pris än kvalitet.

- Om du vill beställa ett skal från Kina för två dollar och kan tänka dig att vänta i två veckor på det, ja, men beställ då det. Men bli inte ledsen om det sedan går sönder efter en vecka. Man får det man betalar för.

Den närmsta tiden ska DeinDesign fokusera på att utöka sin portfölj, både med fler produkter att personalisera, och med mobilskal i många olika material. Det finns även en tanke om att satsa internationellt i högre utsträckning än vad som är fallet i dag.

Mobilskal, väskor, tröjor - hur väljer ni egentligen ut vilka produkter som ska ingå i ert sortiment?

- Om vi känner passion för en produkt och tycker att den kan passa i vår portfölj, så kör vi på den. Självklart analyserar vi om det finns en marknad för den, men det allra viktigaste är att vi måste kunna ställa oss bakom de produkter vi säljer.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta