Supertillväxt för grannens nätmathandel – 600% ökning

Ont om konkurrens leder till fin tillväxt.

Kolonial som är Norges ledande nätmathandel kan visa fina siffror ifrån året som precis passerat. Tillväxten nådde 600 procent för helåret 2016, meddelar Kolonial i sin årsrapport. Med tanke på att bolaget omsatte 74,5 miljoner 2015 bör omsättningen nu ha landat på runt 450 miljoner norska kronor.

Varför det går så bra kan, förmodligen, delvis tillskrivas att norrmännen inte är lika långt framme på nätmatsområdet som Sverige. Kolonial fajtas med få konkurrenter och endast en stor mataktör, Norgesgruppen, ska hittills ha tagit steget ut på nätet med sina varumärken Meny och Spar.

Annons

Kolonial har dock under 2016 fått en renodlad konkurrent på nätmatsområdet i Marked.no, där e-handelsjätten Komplett är med på ett hörn.

Enorm lagerökning

En tillväxt på 600 procent sätter dock press på verksamheten och lagret ska ha utökats ifrån 2 500 kvadratmeter, i början av 2016, till nuvarande storlek på 13 000 kvadratmeter. De anställda har följt efter och har gått från 90 till 450 stycken. Bolaget når nu 32 procent av Norges befolkning.

Kolonial är även i den absoluta framkanten av utvecklingen och jobbar just nu med självgående matbilar som kan leverera den näthandlade maten till kunderna. Företaget berättade om sina förarlösa butiker i oktober förra året och i mitten av november rullade den första butiken ut på gatorna, om än i ett mindre test.

Annons