Annons

Svagt år för Glossybox i Sverige: Caren Genthner-Kappesz är vd för The Hut Group, som numera äger Glossybox

Svagt år för Glossybox i Sverige: "Kapitalet är förbrukat"

2018-09-07 10:57

VD:arna lämnade och bolaget köptes upp.

2017 blev ett händelserikt år för prenumerationstjänsten Glossybox, som i slutet av året sade sig ha 55 000 prenumeranter i Sverige. Företagets ena vd, Henric Persson, lämnade sitt uppdrag i början av året, vilket följdes av att företaget senare under året köptes upp av den internationella skönhetsgiganten The Hut Group.

I slutet av året kom dessutom beskedet att Glossybox andra vd i Sverige, Victoria Senkpiel, som vid det laget var ensam vd, hade valt att gå vidare till nya uppdrag.

LÄS ÄVEN: Efter uppköpet - Glossybox vd lämnar sitt uppdrag

Nu står det klart att 2017 inte heller blev någon succé för Glossybox i Sverige. Företaget, som hade ökat sin omsättning med omkring tio miljoner kronor om året flera år i rad, fick under 2017 nöja sig med en omsättningsökning på cirka en miljon till drygt 80 miljoner kronor.

Annons
Annons

Samtidigt försämrades företagets resultat markant från minus 1,06 miljoner kronor till minus 8,4 miljoner kronor.

- Bolaget har under året haft en omsättning i paritet med föregående år. Dock har kostnadsmassan ökat och verksamheten visar en förlust under 2017.

Glossybox Sweden AB, som företagets svenska verksamhet heter, har dock finansierat sitt underskott via lån av det egna koncernbolaget. Några neddragningar i verksamheten ska inte vara aktuella.

- Årets underskott innebär att bolagets kapital är förbrukat. Bolagets långivare inom koncernen har dock efterställt sina fordringar på bolaget intill dess att det egna kapitalet är återställt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta