Annons

Svagt år för Glossybox i Sverige: Caren Genthner-Kappesz är vd för The Hut Group, som numera äger Glossybox

Svagt år för Glossybox i Sverige: "Kapitalet är förbrukat"

2018-09-07 10:57

VD:arna lämnade och bolaget köptes upp.

2017 blev ett händelserikt år för prenumerationstjänsten Glossybox, som i slutet av året sade sig ha 55 000 prenumeranter i Sverige. Företagets ena vd, Henric Persson, lämnade sitt uppdrag i början av året, vilket följdes av att företaget senare under året köptes upp av den internationella skönhetsgiganten The Hut Group.

I slutet av året kom dessutom beskedet att Glossybox andra vd i Sverige, Victoria Senkpiel, som vid det laget var ensam vd, hade valt att gå vidare till nya uppdrag.

LÄS ÄVEN: Efter uppköpet - Glossybox vd lämnar sitt uppdrag

Nu står det klart att 2017 inte heller blev någon succé för Glossybox i Sverige. Företaget, som hade ökat sin omsättning med omkring tio miljoner kronor om året flera år i rad, fick under 2017 nöja sig med en omsättningsökning på cirka en miljon till drygt 80 miljoner kronor.

Annons
Annons

Samtidigt försämrades företagets resultat markant från minus 1,06 miljoner kronor till minus 8,4 miljoner kronor.

- Bolaget har under året haft en omsättning i paritet med föregående år. Dock har kostnadsmassan ökat och verksamheten visar en förlust under 2017.

Glossybox Sweden AB, som företagets svenska verksamhet heter, har dock finansierat sitt underskott via lån av det egna koncernbolaget. Några neddragningar i verksamheten ska inte vara aktuella.

- Årets underskott innebär att bolagets kapital är förbrukat. Bolagets långivare inom koncernen har dock efterställt sina fordringar på bolaget intill dess att det egna kapitalet är återställt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Annons
Annons
Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta