Svårare att nå ut när Facebook sorterar bort företagsinlägg?

Nätverket testar just nu att lägga inlägg från företag i en separat feed.

E-handlare och andra företag som har satsat på att nå ut till sina kunder via Facebook, kan snart gå en tuff framtid till mötes. Om det beror på att Facebook inte vill att företag ska kunna marknadsföra sig gratis eller på något annat, låter vi vara osagt, men just nu pågår tester som går ut på att separera företagens inlägg från de som har gjorts av privatpersoner.

Mer exakt handlar det om att lägga företagens inlägg i en annan feed, skriver Internet Retailer. Testet är för närvarande aktivt i sex länder; Sri Lanka, Bolivia, Slovakien, Serbien, Guatemala and Kambodja.

Annons

- Målet med det här testet är att få en förståelse för om människor föredrar att ha separata platser för personligt och publikt innehåll. Vi ska ta reda på hur den nya tjänsten uppfattas innan vi bestämmer om den är något vi vill gå vidare med, skriver Adam Mosseri, Head of Newsfeed på Facebook, i ett blogginlägg.

"Vänners inlägg kan lätt halka ner"

Enligt en analytiker som Internet Retailer har pratat med, har Facebooks drag förmodligen att göra med att allt fler har tröttnat på att överösas av företagsinlägg i det populära nätverket.

- Även om du har anpassat dina inställningar för att få se inlägg från nära vänner eller familj, så är det lätt hänt att de snabbt halkar långt ner i feeden utan att du märker det, speciellt om de inte höjs upp av Facebooks algoritmer, säger hon.

Det nya upplägget ska vara helt skilt från vad Facebook kallar Explore Feed. Det är en tjänst som ska ha rullats ut på de flesta av företagets marknader, och som uppges ge användaren information om till exempel jobb eller köp- och säljgrupper, som användaren kanske inte nödvändigtvis har valt själva. Om den nya “företagsfeeden” lanseras på bred front ska den bara innehålla inlägg från företag som användaren själv har valt att följa.

Enligt bland andra The Guardian kommer det nya systemet inte att gälla sponsrade inlägg, utan endast så kallad organisk trafik. Tidningen rapporterar att flera företag i de aktuella länderna har märkt av minskad  Facebooktrafik sedan testet infördes. 

Annons