Intervju: Svårt sälja sexleksaker på nätet – familjeföretaget letar nya sätt

Sajter som säljer sexleksaker har svårt att annonsera på till exempel Facebook. Elina Ebermo, som driver dildoteket.se med hjälp av sina föräldrar, kämpar med att hitta andra sätt.

Sexleksakssajten Dildoteket drivs av Elina Ebermo och hennes mamma. Elinas pappa hjälper också till med bland annat lagerhantering och mässor. Och just mässor, som vi skrivit om nyligen, har visat sig vara en tacksam kanal för att nå ut med företagets produktutbud.

- På mässor har vi en väldigt välbesökt monter för då står jag där med mamma och pappa och vi har alltid blå jeans och likadana tröjor. Vi lägger ner väldigt mycket tid på det, och jag tror att många uppskattar att de ser att det funkar oavsett ålder och kön. Men det är svårt på nätet, det är jättetufft, säger Elina Ebermo.

Annons
Annons

Vilken är er största utmaning, skulle du säga?

- Utmaningen är ju att alla inte tycker att det är okej med sexleksaker. Det börjar ju tack och lov bli bättre i dag eftersom de bland annat säljs på apoteket och blir lättare att komma åt. Även äldre börjar tycka att det är okej med sexleksaker nu. Men det är hård konkurrens med många butiker som ofta har funnits länge. Så för mig är nog det svåraste att nå ut med mitt företag och få kunderna att hitta mig.

Svårt att få hjälp med marknadsföring

Elina Ebermo berättar att så fort man har med orden sexleksak eller dildo, alternativt en bild på en sexleksak så blir det tvärstopp för annonsering på Facebook. På Google är problemet snarare att det är svårt att hitta företag som vill hjälpa till med sökmotoroptimeringstjänster eftersom deras rankning riskerar att gå ner.

-Så det är väldigt mycket svårigheter. Speciellt med ett litet företag. Hur ska jag nå ut om jag inte ens kan få hjälp med det jag behöver få hjälp med? frågar hon retoriskt.

- Det är nog mycket fördomar, speciellt om man är en yngre tjej. Många tror att det ska vara någon snuskgubbe som sysslar med sådant här. När man berättar att man säljer sexleksaker är frågan kommer nästan alltid frågan "jaha, har du provat allt själv?" Då brukar jag kontra med "skulle du fråga någon som säljer skor samma sak?", och det skulle de ju inte. Då förstår de. Det här är ett företag, vad jag använder själv är min privatsak. Det är precis som att jag skulle sälja skor.

Hur gör du för att nå ut då?

- Vi står på erotikmässan i Stockholm varje år och där märker vi att vi når ut till kunder som vi kanske inte når ut till med hemsidan. Men det gäller ju att försöka vara aktiv i bloggar och sociala medier, Facebook kör vi väldigt intensivt. Vi går med i Stockholm Pride. Vi försöker att nå ut genom att prata om det, säger Elina Ebermo, och fortsätter:

- Jag skäms ju inte över mitt företag för då skulle jag vara helt i fel bransch. Jag berättar gärna att jag driver det här på fritiden då och försöker få folk att bli nyfikna.

Annons
Annons


Elina Ebermo tillsammans med andra festdeltagare vid årets Emeet

Homepartyn trissar upp försäljningssiffrorna

Att använda sig av home party-försäljning är ett annat sätt att få kunderna att lockas av företagets produkter, och det var så Elina Ebermo själv kom in i branschen. Om en säljare under två timmar hälsar på i ett hem med exempelvis femton samlade personer handlar i regel nästan alla, enligt Elina Ebermo, som menar att det är svårt att få in lika många kunder på sajten under samma korta tid.

- Utan homepartyförsäljare tror jag inte att vi hade överlevt så länge som vi har gjort, konstaterar hon.

Utöver marknadsföringsbiten är ett annat problem för Dildoteket den hårda konkurrensen på området. Många butiker är med och slåss om samma kunder, och en del sitter på betydligt större summor pengar än vad Dildoteket gör.

- Där har ju vi väldiga problem i och med att vi inte har så mycket kapital att vi kan nischa oss mot en speciell produkt eller en speciell målgrupp. Det är ju ett av våra största problem. Men vi har valt att utesluta porr helt och hållet, så vi har inga tidningar, inga böcker, inga videos eller något sådant. Vi försöker få fram att det här är för lust och njutning. Vi försöker att visa att det är helt okej.

Vad händer med Dildoteket i framtiden?

- Vi driver bara det här på fritiden och det gör också att det blir svårt eftersom man inte alltid kan lägga den tiden man vill. Nu har vi varit igång i 4,5 år och har egentligen bestämt oss för att antingen satsa eller sälja av allting. Men jag vill ju fortsätta, jag tycker att det här är jätteroligt. Jag brinner verkligen både för produkterna och för att det är kul med e-handel, säger Elina Ebermo.

Tror du att du framöver kommer att kunna leva på ditt företag?

- Jag hoppas det. Det är så klart målet. Vår största utmaning är som sagt att få in kunder. Så det är där vi måste satsa. Jag märker att det kommer in fler kunder men de ska ju handla också.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!