Svensk E-handel är ingen medelmåtta enligt PostNord

Sverige är en medelmåttig e-handelsnation på efterkälken. Det anser Jonas Hellman, United Minds, och anger bristande hemleveranser som en av orsakerna. Det är dock något som PostNords kommunikationschef Per Ljungberg inte håller med om och han bemöter idag kritiken i en debattartikel.

Den svenska e-handeln har haft en stabil tillväxt på 15–17 procent under sju kvartal i rad. Under årets första sex månader låg tillväxten på 15,5 procent, vilket är på samma nivå som USA. Trots det finns det röster som säger att Sveriges e-handel halkar efter internationellt.

Jonas Hellman, United Minds, hävdade nyligen att Sverige är ”en medelmåtta på efterkälken” när det gäller e-handel, enligt tidningen Computer Sweden. En anledningen till detta är enligt Hellman brister i leveranserna. Ett uttalande som PostNord inte riktigt håller med om.

Annons

– Det är svårt att förstå påståendet att Sverige som e-handelsnation skulle vara en medelmåtta på efterkälken. E-handeln stod 2013 för drygt 6 procent av den svenska detaljhandeln. Det är i nivå med USA och Tyskland. Sverige och övriga skandinaviska länder ligger förvisso efter Storbritannien, men betydligt längre fram än Finland, Nederländerna, Belgien och Frankrike. För att inte tala om Spanien, Italien och Polen, skriver PostNords kommunikationschef Per Ljungberg i en debattartikel hos Computer Sweden.

Lyssnar på konsumenterna

Per Ljungberg tar även upp Jonas Hellmans påstående att hemleveranser i Sverige knappt existerar, och att det är en av orsakerna till att Sverige tappar gentemot andra länder.

– Enligt e-barometern får 55 procent av alla e-handelskonsumenter i Sverige hälften eller fler av alla sina försändelser levererade direkt hem i brevlådan av sin brevbärare. Andelen skulle förstås kunna öka betydligt om Sverige, i likhet med övriga västvärlden, införde krav på fastighetsboxar i flerfamiljshus. Dessutom kan drygt 750 000 svenska hushåll med lantbrevbäring få sina paket utkörda direkt till dörren, skriver Per Ljungberg.

Snarare är det enligt Ljungberg så att landets logistikaktörer förbättrat sina tjänster för hemleveranser, och att det är en bidragande orsak till att branscher där hemleveranser är en förutsättning, just nu växer snabbast på nätet.

Han påpekar också att logistikaktörer idag är väldigt lyhörda på konsumenters önskemål om att få varorna levererade hem till dörren eller sitt ombud eller serviceställe. Det samtidigt som man just nu testar konceptet med paketautomater.

– Inom Postnord är vi väl medvetna om att konsumenters förväntningar på att kunna välja leveransform vid e-handel ökar. Vi följer detta noga och får genom våra rapporter dessutom bra insikt om att vi i Sverige fortsatt ligger i framkant när det gäller e-handel, skriver Per Ljungberg.



Källa: Computer Sweden

Annons
Annons