Annons

Svensk E-handel är ingen medelmåtta enligt PostNord

Svensk E-handel är ingen medelmåtta enligt PostNord

2014-10-03 10:32

Sverige är en medelmåttig e-handelsnation på efterkälken. Det anser Jonas Hellman, United Minds, och anger bristande hemleveranser som en av orsakerna. Det är dock något som PostNords kommunikationschef Per Ljungberg inte håller med om och han bemöter idag kritiken i en debattartikel.

Den svenska e-handeln har haft en stabil tillväxt på 15–17 procent under sju kvartal i rad. Under årets första sex månader låg tillväxten på 15,5 procent, vilket är på samma nivå som USA. Trots det finns det röster som säger att Sveriges e-handel halkar efter internationellt.

Jonas Hellman, United Minds, hävdade nyligen att Sverige är ”en medelmåtta på efterkälken” när det gäller e-handel, enligt tidningen Computer Sweden. En anledningen till detta är enligt Hellman brister i leveranserna. Ett uttalande som PostNord inte riktigt håller med om.
– Det är svårt att förstå påståendet att Sverige som e-handelsnation skulle vara en medelmåtta på efterkälken. E-handeln stod 2013 för drygt 6 procent av den svenska detaljhandeln. Det är i nivå med USA och Tyskland. Sverige och övriga skandinaviska länder ligger förvisso efter Storbritannien, men betydligt längre fram än Finland, Nederländerna, Belgien och Frankrike. För att inte tala om Spanien, Italien och Polen, skriver PostNords kommunikationschef Per Ljungberg i en debattartikel hos Computer Sweden.

Lyssnar på konsumenterna

Per Ljungberg tar även upp Jonas Hellmans påstående att hemleveranser i Sverige knappt existerar, och att det är en av orsakerna till att Sverige tappar gentemot andra länder.
– Enligt e-barometern får 55 procent av alla e-handelskonsumenter i Sverige hälften eller fler av alla sina försändelser levererade direkt hem i brevlådan av sin brevbärare. Andelen skulle förstås kunna öka betydligt om Sverige, i likhet med övriga västvärlden, införde krav på fastighetsboxar i flerfamiljshus. Dessutom kan drygt 750 000 svenska hushåll med lantbrevbäring få sina paket utkörda direkt till dörren, skriver Per Ljungberg.
Snarare är det enligt Ljungberg så att landets logistikaktörer förbättrat sina tjänster för hemleveranser, och att det är en bidragande orsak till att branscher där hemleveranser är en förutsättning, just nu växer snabbast på nätet.

Han påpekar också att logistikaktörer idag är väldigt lyhörda på konsumenters önskemål om att få varorna levererade hem till dörren eller sitt ombud eller serviceställe. Det samtidigt som man just nu testar konceptet med paketautomater.
– Inom Postnord är vi väl medvetna om att konsumenters förväntningar på att kunna välja leveransform vid e-handel ökar. Vi följer detta noga och får genom våra rapporter dessutom bra insikt om att vi i Sverige fortsatt ligger i framkant när det gäller e-handel, skriver Per Ljungberg.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta