Annons

Svensk E-handel fortsätter att visa stark tillväxt

Svensk E-handel fortsätter att visa stark tillväxt

2014-04-08 11:01

Den svenska e-handeln fortsätter att visa upp fina siffror och växte med 19 procent under första kvartalet 2014, jämfört med samma period föregående år. Det enligt en analys framtagen av e-handelsleverantören Jetshop.

E-handeln fortsätter att förändra den svenska detaljhandeln och tar allt större andelar av den traditionella detaljhandeln för varje år. Något som även Jetshops senaste undersökning pekar på.

Enligt e-handelsleverantören har näthandeln i landet sett en tillväxt på 19 procent under årets första kvartal. Urvalet i undersökningen består av 300 e-handelsbutikers försäljning från större till mindre e-handlare.

Analysen baseras på cirka 242 000 köp genomförda under första kvartalet 2014, jämfört med cirka 203 000 köp genomförda i samma butiker under första kvartalet 2013. Noterbart är att mindre e-handlare står sig allt starkare i konkurrensen på nätet.

Konsumenterna före e-handlarna

Jetshop Big Data, som lanserades våren 2013, visar även att allt fler köp sker på mobila enheter såsom surfplattor och smartphones. Köp från mobila enheter står nu för 22,6 procent av antalet köp. 39 procent av besöken i svenska e-handelsbutiker kommer från konsumenter som surfar in från en mobil enhet.
– Konsumenterna ligger helt klart före e-handelsbutikerna. Allt fler surfar oftast på en mobil men möts fortfarande av nätbutiker som inte ger en tillräckligt bra upplevelse för att få konsumenten att fullfölja sitt köp. Här finns en stor potential till ökad försäljning för svenska e-handelsbutiker, trafiken är redan där, säger Christian Zanders, VD för Jetshop AB.

Källa: Press
På bild: Nils Svangård

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta