Annons

Svensk Handel: E-handlarna behöver knäcka lönsamheten Foto: Svensk Digital handel Karin Johansson, vd Svensk Handel

Svensk Handel: E-handlarna behöver knäcka lönsamheten

2019-03-15 07:54

Tron på lönsamhet minskar.

Varje månad undersöker Svensk Handel hur handlare runt om i Sverige ser på framtiden. Genom att ställa frågor till både butiksägare och e-handlare får organisationen ihop ett index, som visar om handeln som helhet ser ljusare eller mörkare tider framför sig.

LÄS ÄVEN: Framtidstron sjunker: "Oroande att nivåerna är lägre än tidigare"

Nu är siffrorna för mars ihopräknade, och de visar att framtidstron har ökat under den senaste månaden inom både fysisk och digital handel. Störst är ökningen inom e-handeln, där många också är av uppfattningen att antalet anställda kommer att öka den kommande tiden.

Annons
Annons

"Kampen om kunden är stentuff" 

Men även om det alltså ser ljust ut kring personalstyrkan och den framtida försäljningen, så är e-handlarna inte lika hoppfulla när det kommer till att få god lönsamhet i sina bolag.

- Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland landets e-handlare är stark. Den nöt som många e-handlare behöver knäcka är hur lönsamheten ska öka. Konkurrensen inom e-handeln sker på en global marknad där kampen om kunden är stentuff, säger Svensk handels vd Karin Johansson i ett pressmeddelande.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta