Annons

Svensk Handel: E-handlarna behöver knäcka lönsamheten Foto: Svensk Digital handel Karin Johansson, vd Svensk Handel

Svensk Handel: E-handlarna behöver knäcka lönsamheten

2019-03-15 07:54

Tron på lönsamhet minskar.

Varje månad undersöker Svensk Handel hur handlare runt om i Sverige ser på framtiden. Genom att ställa frågor till både butiksägare och e-handlare får organisationen ihop ett index, som visar om handeln som helhet ser ljusare eller mörkare tider framför sig.

LÄS ÄVEN: Framtidstron sjunker: "Oroande att nivåerna är lägre än tidigare"

Nu är siffrorna för mars ihopräknade, och de visar att framtidstron har ökat under den senaste månaden inom både fysisk och digital handel. Störst är ökningen inom e-handeln, där många också är av uppfattningen att antalet anställda kommer att öka den kommande tiden.

Annons
Annons

"Kampen om kunden är stentuff" 

Men även om det alltså ser ljust ut kring personalstyrkan och den framtida försäljningen, så är e-handlarna inte lika hoppfulla när det kommer till att få god lönsamhet i sina bolag.

- Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland landets e-handlare är stark. Den nöt som många e-handlare behöver knäcka är hur lönsamheten ska öka. Konkurrensen inom e-handeln sker på en global marknad där kampen om kunden är stentuff, säger Svensk handels vd Karin Johansson i ett pressmeddelande.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta