Annons

Svensk e-handel beräknas i år omsätta 268 miljarder kronor

Svensk e-handel beräknas i år omsätta 268 miljarder kronor

2018-09-19 13:22

"E-handeln är mycket större än vad tidigare undersökningar visat".

Betalbolaget DIBS mäter pulsen på den svenska e-handeln med en egen rapport, inte helt olik PostNords e-barometer. Skillnaden är dock att DIBS inkluderar resor och tjänster, inte bara fysiska varor som i e-barometern.

Enligt Svensk E-handel 2018, som DIBS rapport heter, så beräknas e-handeln i vårt avlånga land omsätta 268 miljarder kronor under 2018. Trots att DIBS inkluderar resor och tjänster så är detta en rejäl ökning jämfört med tidigare års siffror.

- E-handeln är mycket större än vad tidigare undersökningar visat. Marknaden har utvecklats på olika sätt sedan vi gjorde den förra beräkningsmodellen som exempelvis hade mer fragmenterade betalsätt och en större andel utlandshandel, säger Daniel Larsson, ‎vd på betalningsföretaget DIBS.

Mer än dubbelt så stor

Varför siffrorna skjutit i höjden beror alltså bland annat på att DIBS nu använder en ny beräkningsmodell.

Annons
Annons
- Med den nya beräkningsmodellen som från och med nu endast är baserad på vad konsumenterna uppger är sin totala konsumtion samt demografisk data för Sverige, blir den totala omsättningen för kategorierna resor, varor och tjänster hela 267,9 miljarder kronor för 2018, skriver företaget.

Den nya prognosen är mer än dubbelt så stor som DIBS omsättningsuträkning förra året, på dryga 110 miljarder. Resor och varor ska stå för lite över 40 procent vardera och tjänster hamnar på dryga 17 procent av den totala omsättningen. Enligt DIBS är det framför allt fysiska varor som ökar i år och de stora tillväxtraketerna sägs vara heminredning och livsmedel.

- Resor som haft några riktigt bra år är en mer mättad marknad än varor och tjänster som fortfarande ökar kraftigt. Trenden pekar på att detta kommer att fortsätta i flera år till, säger Daniel Larsson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta