Annons

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

2019-04-17 14:58

Varor tar andelar av resor.

Att nio av tio svenskar handlar på nätet idag gör ingen förvånad. Men vad svenskarna lägger mest pengar på kan däremot vara intressant. Det har Nets Nordic undersökt i sin årliga rapport baserad på en konsumentundersökning. 

I undersökningen har man slagit ihop vad konsumenterna uppgav som sin totala konsumtion samt demografisk data för Sverige och fått fram den totala omsättningen för de tre största kategorierna; resor, varor och tjänster. De tre kategorierna omsatte hela 267,9 miljarder kronor under 2018.

– Omnikanal kommer att bli allt viktigare för att förbli konkurrenskraftig, och det är viktigt att ställa om så att man som handlare klarar att erbjuda smidiga kundresor mellan sina olika säljkanaler, skriver Patrick Höijer, Sverigechef Nets, i rapporten.

En femtedel shoppar på Amazon

För att dyka ner i det lite mer ska vi dela upp kategorierna var för sig. Resor utgjorde 42 procent av den totala omsättningen, vilket betyder att den sjönk från 45 procent under 2017. Varor ökade däremot och står nu för 41 procent, jämfört med 39 procent året innan. Och tjänster hade en marginell ökning med en procent som landade på 17 procent för 2018. 

Svenskarna lade alltså mer pengar på fysiska varor, medan resor backar lite när det gäller andelen av den totala omsättningen. E-handeln med varor växer helt enkelt starkare.

En annan intressant punkt som undersökningen tar upp är att en femtedel av de svenskar som handlar från utländska hemsidor har shoppat på Amazon. 

Alla betalsätt upplevs olika

På grund av e-handelns snabba tillväxt har det tillkommit flera nya betalsätt. Vilket samtidigt har skapat förväntningar hos konsumenterna som nu ständigt vill ha en snabbare och enklare köpupplevelse. 

Annons
Annons

I rapporten framgår det att kortbetalning fortfarande är den populäraste betalmetoden i år, trots att den minskat med två procent. Åtta av tio svenskar använde sig av den metoden under 2018, och anledningen uppges vara enkelheten. Men bara en tredjedel svarar att de gillar den betalmetoden. 

Faktura och delbetalningar är de näst största betalmetoderna på nätet. Cirka 50 procent använder faktura när de shoppar online, och 25 procent av svenskarna föredrar den betalmetoden. Enligt Nets uppfattas faktura som den säkraste betalningsmetoden på nätet. 

Bland de övriga betalmetoderna rankar nätbank som den tredje största, med nästan en femtedel svenskar som föredrar denna. Sedan följer Paypal och Swish med drygt en tiondel.

Fakturabetalning uppplevs som det minst enkla betalsättet och Swish som det enklaste. Men Swish uppges samtidigt vara det minst säkra. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta