Annons

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

2019-04-17 14:58

Varor tar andelar av resor.

Att nio av tio svenskar handlar på nätet idag gör ingen förvånad. Men vad svenskarna lägger mest pengar på kan däremot vara intressant. Det har Nets Nordic undersökt i sin årliga rapport baserad på en konsumentundersökning. 

I undersökningen har man slagit ihop vad konsumenterna uppgav som sin totala konsumtion samt demografisk data för Sverige och fått fram den totala omsättningen för de tre största kategorierna; resor, varor och tjänster. De tre kategorierna omsatte hela 267,9 miljarder kronor under 2018.

– Omnikanal kommer att bli allt viktigare för att förbli konkurrenskraftig, och det är viktigt att ställa om så att man som handlare klarar att erbjuda smidiga kundresor mellan sina olika säljkanaler, skriver Patrick Höijer, Sverigechef Nets, i rapporten.

En femtedel shoppar på Amazon

För att dyka ner i det lite mer ska vi dela upp kategorierna var för sig. Resor utgjorde 42 procent av den totala omsättningen, vilket betyder att den sjönk från 45 procent under 2017. Varor ökade däremot och står nu för 41 procent, jämfört med 39 procent året innan. Och tjänster hade en marginell ökning med en procent som landade på 17 procent för 2018. 

Svenskarna lade alltså mer pengar på fysiska varor, medan resor backar lite när det gäller andelen av den totala omsättningen. E-handeln med varor växer helt enkelt starkare.

En annan intressant punkt som undersökningen tar upp är att en femtedel av de svenskar som handlar från utländska hemsidor har shoppat på Amazon. 

Alla betalsätt upplevs olika

På grund av e-handelns snabba tillväxt har det tillkommit flera nya betalsätt. Vilket samtidigt har skapat förväntningar hos konsumenterna som nu ständigt vill ha en snabbare och enklare köpupplevelse. 

Annons
Annons

I rapporten framgår det att kortbetalning fortfarande är den populäraste betalmetoden i år, trots att den minskat med två procent. Åtta av tio svenskar använde sig av den metoden under 2018, och anledningen uppges vara enkelheten. Men bara en tredjedel svarar att de gillar den betalmetoden. 

Faktura och delbetalningar är de näst största betalmetoderna på nätet. Cirka 50 procent använder faktura när de shoppar online, och 25 procent av svenskarna föredrar den betalmetoden. Enligt Nets uppfattas faktura som den säkraste betalningsmetoden på nätet. 

Bland de övriga betalmetoderna rankar nätbank som den tredje största, med nästan en femtedel svenskar som föredrar denna. Sedan följer Paypal och Swish med drygt en tiondel.

Fakturabetalning uppplevs som det minst enkla betalsättet och Swish som det enklaste. Men Swish uppges samtidigt vara det minst säkra. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta