Svensk e-handlare lanserar i Japan

"Försäljningen ligger redan på samma nivåer".

Den svenska webbutiken Personligfodelsetavla.se:s internationella motsvarighet Thebirthposter.com har lanserats i Japan. 2017 omsatte The Birth Poster 18 miljoner, och förra året landade företaget på 22,5 miljoner kronor. Illustrationer som visar, på skala 1:1, hur stort ett barn var när det föddes blev en succé även i Asien.

LÄS ÄVEN: På väg mot 25 miljoner - nu öppnar de en ny e-handel

Annons

- Förra veckan arrangerade vi ett stort välbesökt lanseringsevent i centrala Tokyo där besökarna för första gången introducerades för tavlorna. Det var fantastiskt att höra att både press och besökarna verkligen älskade konceptet, säger Gustav Westman, vd på The Birth Poster, i ett pressmeddelande och fortsätter:

- Det här blir ett otroligt spännande test för oss. Japan är ju en jättemarknad och en marknad där många har en förkärlek till skandinaviskt design.

Men det är också ett land med en helt annan kultur. Och för att hantera det på bästa möjliga sätt ska företaget få hjälp från en svensk agent i Japan.

- Alla västerländska marknader kan vi hantera bra själva. Men just Japan, där kulturen och språket är så annorlunda, kände vi att det var viktigt att få hjälp av någon som kan marknaden. Vi kommer fortfarande bara sälja tavlorna via vår egen hemsida, men vår agent i Japan kommer ta hand om kundservice och marknadsföring. Så egentligen är det inte så jättestor skillnad från hur vi arbetar idag, berättar Gustav Westman för Ehandel.se.

Sedan den japsaka sajtens lansering har det nu gått en vecka, men utan att delge några siffror avslöjar företaget att "försäljningen redan har slagit alla förväntningar".

- Jag kan inte delge några exakta siffror. Men försäljningen ligger redan på samma nivåer som till flera europeiska länder. För helåret har vi högt ställda mål för Japan, säger Gustav Westman.

LÄS ÄVEN: Nischad e-handel når 17 miljoner efter bara tre år

The Birth Poster har sålt tavlor till 100 länder och har nu totalt 10 olika lokala hemsidor. De lokala sajterna har anpassade språk och valutor i Sverige, Japan, Tyskland, Norge, Danmark, Australien, USA, Spanien, Frankrike och EU. Sverige är givetvis företagets största marknad, men därefter följer Australien och Norden.

Annons

Japan tog plats på listan som den tionde sajten. Men än finns det fortfarande en del saker kvar att fixa menar Gustav:

- Vi sätta oss ner och se över all den feedback vi fått från alla Japanska kunder. Framför allt handlar det om att skruva på copy för att ytterligare förklara konceptet. Sedan finns det önskemål om flera, lite mer lokalanpassade, betalsätt som vi ska försöka få ordning på.

Vilket land har ni på tur härnäst? 

- Nu är vi oerhört väl rustade med de sajter vi har, så nu ska vi fokusera på att få dom att växa. Men det är klart, flyger Japan så skulle det ju vara spännande med Sydkorea. Men vi tar en sak i taget, säger Gustav Westman.

Alla poster skickas idag från Sverige, men beroende på hur det kommer att gå i Japan utesluter inte företaget att kanske att börja producera sina posters lokalt. 

The Birth Poster har även börjat med att utöka sitt sortiment med nya produkter, vilket de även ska fortsätta med under 2019. 

Annons