Annons

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

2019-06-25 15:17

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

För någon vecka sedan kom e-handelsjätten Amazon ut med att ha utvecklat flera spel som kan kopplas ihop med företagets lagerarbete.

Spelen skapades för att göra arbetet på Amazons distributionscentraler lite mer stimulerande, eftersom att e-handelsjätten endast har fått kritik för dåliga arbetsförhållanden på sina lager under de senaste åren. Det ofta repetetiva arbetet med att plocka order blev nu plötsligt lite roligare när gamification, det vill säga att göra arbetet till ett spel, kom in i bilden. 

LÄS ÄVEN: Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Det nordiska tredjepartslogistikföretaget, Aditro Logistics, nappade på Amazons idé och nu har företaget anammat konceptet och implementerat gamification i sitt lagerarbete. 

– Det här arbetssättet är nytt för oss och för hela branschen, men vi kan redan se att den här satsningen fallit väl ut. Respons och engagemang från medarbetarna har varit otroligt stort och intresset för vår verksamhet har vuxit även utanför lagrets väggar, säger Johannes Gussander, vd på Aditro Logistics, i ett pressmeddelande.

"Monotont arbete till lek"

På grund av att e-handeln växer har logistikföretaget behövt effektivisera och automatisera många arbetsuppgifter vilket har lett till att de kvarstående arbetsuppgifterna ofta upplevs som monotona.

Annons
Annons

Målet med gamification är attdet nya arbetssättet på lageret ska förbättra trivsel och arbetsmiljö, attrahera nya medarbetare och få befintliga att stanna. Företaget hoppas även kunna kvalitetssäkra arbetsprocesser och effektivisera dem ännu mer på detta sätt. 

– Att göra ett monotont arbete till en lek som ger omedelbar feedback tillgodoser mänskliga behov, framförallt för unga generationer som är van vid denna typ av stimuli, kommenterar Brian McCauley, postdoktor vid Jönköping International Business School.

Nya roller och nya titlar

Varje medarbetare får en widget med en avatar som i realtid samlar poäng när den anställde utför sina arbetsuppgifter. Poängen visas på en gemensam scoreboard som alla på arbetsplatsen kan ta del av. De poäng som man samlar in kan man sedan använda till att uppdatera sin avatar med utrustning eller tillbehör. 

Företaget skriver att det i framtiden skulle kunna innebära nya roller och titlar, som "att få titulera sig truckninja istället för truckförare, beroende på ens prestation i spelet".

– Det blir spännande att fortsätta utveckla detta nya arbetssätt. Nästa steg är att bjuda in våra kunder till spelet så att även de kan följa vårt arbete i realtid, avslutar Johannes Gussander.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Annons
Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta