Svensk lanserar ny global marknadsplats på nätet

Med hjälp av maskinöversättning ska Commercus.com ge företag och privatpersoner möjligheten att annonsera på 39 olika språk.

En ny global marknadsplats har sett dagens ljus, Commercus.com. Bakom sajten står göteborgaren Andreas Isaksson som hoppas att plattformen ska bli en internationell variant av Blocket.

Här kan säljare annonsera på upp till 39 olika språk och på så vis nå ett större antal köpare jämfört med att bara annonsera i sitt eget hemland. Idén bygger på Isakssons egna erfarenheter som affärsresande där språkförbistring var ett ständigt hinder.

Annons

– Transporter är billigt, det är enkelt att transferera pengar, och världen är full av människor som älskar att göra affärer. Men trots globaliseringen är språkbarriären fortfarande ett stort hinder, säger Andreas Isaksson.

Inte helt perfekt

Användaren formulerar annonsen på sitt modersmål, och väljer bland 400 annonskategorier. Därefter kan annonsen översättas till ett valfritt antal språk, via maskinöversättning, till en kostnad av 3 euro för varje tillkommande språk. På sidan visas "translated by Google" så det bör vara sökjättens översättningsalgoritmer som används.

– Fram till i dag har det inte funnits något sätt att annonsera produkter och tjänster på en verkligt global nivå, säger Andreas Isaksson.

Då sajten nyligen lanserats finns det än så länge bara runt 700 annonser upplagda, varav 16 i Sverige. Översättningen lämnar också lite att önska i dagsläget. Vid en snabb titt på några av annonserna som är upplagda i Sverige finns en grekisk säljare som har ett antal olika produkter till salu, och även om texten är begriplig, är den långt ifrån perfekt.

Annons