Annons

Svensk skönhetssajt med bas i Hongkong stäms av KO

Svensk skönhetssajt med bas i Hongkong stäms av KO

2016-10-24 14:12

E-handlare med bas i Hongkong stäms nu av Konsumentombudsmannen som ser stora brister i deras svenska nätbutik.

Konsumentombudsmannen (KO) har fått en drös av klagomål mot Vivamondo.se som säljer skönhetsprodukter. Nu ansöker KO om stämning hos Patent- och marknadsdomstolen mot företaget.

– Konsumenter som har anmält företaget till Konsumentverket har berättat att de har beställt och betalat varor från Vivamondo, men inte fått några. De har inte heller fått pengarna tillbaka, säger Ida Nyström, processråd hos KO.

Vill förbjuda bolagets marknadsföring

Vivamondo ska ha sitt säte i Hongkong men kan ändå bli föremål för en rättslig prövning i Sverige. Detta eftersom bolaget har en svensk webbsida.

- På omdömessajten Trustpilot använder många ordet bluff om företaget, konstaterar Ida Nyström, efter undersökningar i sociala medier.

Konsumentombudsmannen ska även ställa sig frågande till hur bolaget marknadsför sina produkter. Argument som ”återställer ungdomlig hy inom sju dagar” och ”återbygger hudens elasticitet” sägs användas utan att ha visat något som helst belägg för påståendena. KO begär nu att domstolen förbjuder bolagets marknadsföring.

Annons
Annons

Ehandel.se har kontaktat Vivamondo för en kommentar kring stämningen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem