Annons

Svensk skönhetssajt med bas i Hongkong stäms av KO

Svensk skönhetssajt med bas i Hongkong stäms av KO

2016-10-24 14:12

E-handlare med bas i Hongkong stäms nu av Konsumentombudsmannen som ser stora brister i deras svenska nätbutik.

Konsumentombudsmannen (KO) har fått en drös av klagomål mot Vivamondo.se som säljer skönhetsprodukter. Nu ansöker KO om stämning hos Patent- och marknadsdomstolen mot företaget.

– Konsumenter som har anmält företaget till Konsumentverket har berättat att de har beställt och betalat varor från Vivamondo, men inte fått några. De har inte heller fått pengarna tillbaka, säger Ida Nyström, processråd hos KO.

Vill förbjuda bolagets marknadsföring

Vivamondo ska ha sitt säte i Hongkong men kan ändå bli föremål för en rättslig prövning i Sverige. Detta eftersom bolaget har en svensk webbsida.

- På omdömessajten Trustpilot använder många ordet bluff om företaget, konstaterar Ida Nyström, efter undersökningar i sociala medier.

Konsumentombudsmannen ska även ställa sig frågande till hur bolaget marknadsför sina produkter. Argument som ”återställer ungdomlig hy inom sju dagar” och ”återbygger hudens elasticitet” sägs användas utan att ha visat något som helst belägg för påståendena. KO begär nu att domstolen förbjuder bolagets marknadsföring.

Annons
Annons

Ehandel.se har kontaktat Vivamondo för en kommentar kring stämningen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Annons
Annons
Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Första omnibutiken öppnad i grannlandet

Clas Ohlson lanserar sitt omnikanalskoncept i Norge.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Campadre söker:

Online marketing specialist

Hövding Sverige AB söker:

Sales Manager Marketplace/E-Commerce

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem