Svenska E-handelssöken Loop54 hittar nya kunder

I början av förra året lyfte vi en ny leverantör på e-handelsmarknaden. Det var svenska Loop54 som lovade att förbättra e-handlarnas produktsök. Nu ett år senare ska de ha samlat på sig flera stora kunder och även förfinat sin sökmotor.

Den svenska produktsökmotorn Loop54 petade lite lätt i sidan på konkurrenten Apptus i en av våra artiklar förra året. Apptus som dock även de fångat in nya kunder på löpande band under föregående år.

Då hade Loop54 bara börjat sin resa inom produktsök även om flera e-handlare verkade gilla deras tjänst. Nu ett år senare meddelar företaget att de samlat på sig en hel del nya kunder och att de fortsätter förbättra sin sökmotor för e-handel.

Annons

Under 2013 skall Loop54 ha fångat in kunder som till exempel Coop Online, Länna Möbler, SF Anytime, Siba, Office Depot och Stor & Liten.

Hos Stor & Liten har de även genomfört ett A/B-test baserat på 100 000 kundbesök under två månader. Ett test som skall ha visat på en ökad försäljning, med 28 procent, hos de kunder som sökte via Loop54:s motor.


Ett sökexempel ifrån Loop54

En stor del av företagets säljargument är just merförsäljning och att lyfta intressanta (och relaterade) produkter i sökresultaten, inte bara de med en direkt koppling till sökfrasen.

En flexibel sökmotor

Den bredd i nya kunder som Loop54 värvat sägs tyda på hur mångsidig deras lösning är och företaget säger att den fungerar för alla former av verksamheter. Det skall inte heller vara ett krav på ett enormt sortiment utan runt 1000 produkter sägs räcka för att sökmotorn skall ge effekt, och gissningsvis bli lönsam.

Loop54:s VD, Robin Mellstrand, ser positivt på framtiden, speciellt när sökjätten Google förra året lade ner sin satsning på just produktsök.

Robin Mellstrand– 2013 var året då det tog fart på allvar och med flera stora kunder ombord tycker vi att vi tydligt kan visa att vi verkligen kan produktsök, något som till exempel Google tidigare misslyckats med att visa. Vi landar på en omsättning på ungefär 1,6 miljoner kronor för 2013 och bolaget är fortfarande helt självfinansierat, säger Robin Mellstrand.

Annons

Annons