Annons

Svenska E-handlare dåliga på att mobilanpassa

Svenska E-handlare dåliga på att mobilanpassa

2014-09-26 08:00

Att allt fler e-handlar med hjälp av sin smartphone. Det är inget nytt och i en ny undersökning uppger 62 procent av e-handelskunderna att de har använt mobilen i samband med konsumtion. Trots det är det endast 37 procent av företagen i som har mobilanpassat sina webbutiker.

Nyligen släppte PostNord tillsammans med SDH och HUI, E-barometern för andra kvartalet. Där kunde vi bland annat läsa om hur e-handeln fortsätter att tuffa på. Totalt skall e-handeln ha ökat med 15 procent under det gångna kvartalet.

Och i takt med att e-handeln växer blir mobilen ett allt viktigare verktyg i köpprocessen. Framförallt när det gäller research inför ett köp. 44 procent anger att de använt mobilen till att söka efter information om en vara. Inte sällan när man befinner sig i en fysisk butik och vill jämföra priser.

Men mobilen används också allt oftare för att avsluta ett köp. 11 procent av e-handelskunderna använde sin telefon för att genomföra sitt köp , medan 17 procent använde sig av surfplattan.

– Det är viktigt att e-handelsföretagen följer med utvecklingen och anpassar sin webbutik så att den blir lätt att använda också med mobil eller surfplatta. E-barometern visar att krångel och otydlighet leder till tappade kunder, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Riskerar hamna på efterkälken

Men trots att m-handel inte längre är en ny företeelse, och det ständigt kommer nya rapporter om ökad e-handel via mobila enheter, är det bara 37 procent av företagen i E-barometern som uppger att de har mobilanpassat sina webbutiker.

Drygt fyra av tio e-handelsföretag säger att de planerar att genomföra någon större förändring av sin webbutik under det kommande året. Drygt hälften av dessa, 57 procent, anger att de ska anpassa sidan för att underlätta köp från olika mobila enheter.

– Mobilanpassningen av svenska webbutiker går alldeles för långsamt. Nya köpbeteenden sprider sig fort, och de företag som inte hänger med riskerar att hamna på efterkälken, säger Arne Andersson.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta