Annons

Svenska E-handlare visar vägen för global expansion

Svenska E-handlare visar vägen för global expansion

2014-02-28 08:21

Nordiska, och framför allt svenska e-handlare, har blivit förebilder för hur man framgångsrikt expanderar sin verksamhet globalt. Bland annat är man bra på att anpassa sig lokalt med språk och leveransmöjligheter. Det visar rapporten ”The Online Vikings”, som igår lanserades av OC&C och Google.

I början av februari släppte OC&C Strategy Consultants och Google rapporten ”The Global Retail E-mpire”. En rapport som gav en inblick i den gränsöverskridande e-handeln och där man konstaterade att handeln på nätet blir alltmer global.

Nu har man tagit fram ytterligare en rapport, "The Online Vikings” där man fokuserat på internationaliseringen av e-handeln. Och om man ska tro på vad som står i rapporten så innebär den stora möjligheter för nordiska återförsäljare.

Den nordiska e-handeln har upplevt en betydande tillväxt de senaste åren. Antalet internationella sökningar på nordiska återförsäljare har ökat med hela 30 procent från 2010 till 2013. Italien, Grekland och Tyskland är de snabbast växande europeiska marknaderna för nordiska e-handlare.
– Sverige har en lång tradition som exportnation med många framgångshistorier inom industri och detaljhandel. I och med webben har internationalisering aldrig varit lättare och företag kan idag enkelt och effektivt nå utanför Sveriges gränser och möta internationella kunder med lokalanpassad onlinenärvaro. Vi ser dock att alltför få svenska företag utnyttjar den potentialen till fullo, säger Sven Törnkvist, tf Sverigechef på Google.

Blir allt mer internationell

Enligt rapporten har Nordiska återförsäljare förstått vikten av att lokalisera sina online-erbjudanden och att nyckeln till att lyckas ligger i språket. 60 procent av topp 15 e-handlare i varje nordiskt land erbjuder kunderna flera språk.

Sverige tillsammans med Danmark ligger också i framkant vad gäller att erbjuda internationella leveranser, framför allt inom Europa. 93 procent respektive 87 procent.

I Norge är det däremot endast 40 procent och i Finland 27 procent som erbjuder internationell leverans. Bland de nordiska företag som ligger i topp 15 på högst internationell efterfrågan online är svenska IKEA, H&M och Oriflame de tre främsta. Av dem sticker särskilt Oriflame ut som ett företag som haft en framgångsrik lokalanpassning av sina onlinetjänster.
– Under det kommande årtiondet kommer online-detaljhandeln att bli allt mer internationell och expandera, vilket innebär många utmaningar. Allt eftersom marknaden blir mer mogen och nya luckor av efterfrågan uppstår, kommer lokalanpassningen att vara den avgörande faktorn - från att skräddarsy utbudet, till att se till att leverans- och betalningsmetoder fungerar för respektive marknad. På det området är många återförsäljare i Norden, och särskilt i Sverige, ledande och agerar förebilder genom att visa upp de bästa e-handelsstrategierna för internationalisering, säger Anita Balchandani, Partner på OC&C.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta