Svenska E-handlares laddtider har ökat med 100 procent senaste tre åren

Enligt vår egen tjänst Ehandel.se Analytics som mäter över 250 svenska e-handlares statistik via deras egna Google Analytics-konton, så har laddtiden i snitt ökat med 100 procent sedan 2011. Detta trots att Google varit tydliga med att den organiska ranking kan påverkas negativt av långa laddtider.

Från bottennoteringen med ett medelvärde om 1,36 sekunder i laddtid så har vi nu nått en all time high i mars om 2,72 sekunder i snitt för att ladda en enskild sida hos en svensk e-handlare. Siffran från Google är baserad på deras egna mätstandard som de kallar Site Speed och de mäter i detta värde snittet för hur lång tid det tar att ladda en enskild sida hos webbutiken.

Flera möjliga anledningar

Trenden är fortsatt uppåtgående sedan 2011 och anledningen bakom är svår att veta exakt. Rent teoretiskt har plattformarna blivit mer komplexa de senaste åren men framförallt jobbar de mer och mer med externa resurser för att ladda spårning, statistikverktyg, merförsäljningsverktyg, kundomdömen och liknande som ofta är en bov när det gäller att hålla laddtiderna låga.

Annons

Det kan också påverka att mobiltrafiken ökar, men att mobilanpassningarna inte följt med vilket gör att man har en överdimensionerad sida för mobila användare som drar ner laddtiden. Vi har försökt hitta information om hur Google väger in detta, men ej hittat detaljerad information om det i dagsläget.

För dig som vill veta mer om hur det ser ut just i din bransch kan du här ansluta dig kostnadsfritt till Ehandel.se Analytics och även jämföra dig på besökssiffror, snittordrar och konverteringsggrader samt de flesta övriga mätvärden som Google Analytics omfattar.

Annons